Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Gallery Walk / Spacer po galerii

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, III.3, III.4, III.7, V.2, V.5, VII.5, VII.8, VIII.1, VIII.2, VIII.3, IX.2, XII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sztuką i z ruchami artystycznymi.

  2. Uczeń potrafi wskazać najciekawsze dla siebie ruchy artystyczne.

  3. Uczeń potrafi opisać reprezentanta/reprezentantkę jednego z ruchów artystycznych.

  4. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić opinię na temat wizyty w galerii sztuki.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sztuki.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat sztuki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd, jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fotografią z sekcji Przeczytaj i pyta uczniów:

  • They are admiring art. Do you go to art galleries?

  • What do you think about spending time this way?

Uczniowie dzielą się opiniami i uzasadniają je na forum klasy. Następnie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj), dopasowując zdjęcia do opisów. Chętna lub wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Treasures of Art i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Utrwalają nowo poznane słownictwo. Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie w parach rozmawiają i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Which of the art movements is the most interesting to you and why?

  • Do you go to art galleries? Why? Why not?

  • Is interpreting works of art difficult for you? Why? Why not?

Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  1. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć nauczyciel pyta uczniów: Is it better to contemplate art alone or with other people? Why? Uczniowie odpowiadają, a następnie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i nanoszą na nią brakujące elementy w Exercise 2 (Mapa pojęć).

  3. Na podstawie informacji z mapy pojęć uczniowie wykonują Exercise 3 (Mapa pojęć). Podają i uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do mapy. Dodają wyrażenia do mapy pojęć.

  4. Uczniowie, pracując w parach i bazując na pozyskanej w trakcie lekcji wiedzy, uzupełniają Exercise 4 (Mapa pojęć). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o podanie przydatnych do opisania obrazu z Exercise 7 (Sprawdź się) wyrazów. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie prosi, aby pracując w parach, uczniowie opisali obraz z Exercise 7 (Sprawdź się), stosując przydatne słownictwo z tablicy oraz z lekcji. Chętni oraz wskazani przez nauczyciela przedstawiają opisy na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Recently, you went to an art gallery, where you saw an interesting exhibition. Write an email to your English friend (100–150 words) and

  • explain the circumstances of your visit;

  • describe what you saw and what you liked most there;

  • explain how you benefited from the visit;

  • give your recommendation of the place.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krzyżówkę składającą się z 10–12 haseł ze słownictwem z mapy pojęć. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami z osobami z ławki i je rozwiązują.