Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Konsekwencje migracji wewnętrznych i zagranicznych Polaków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
analizuje przestrzenne zróżnicowanie salda migracji w Polsce, podaje przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji Polaków oraz przedstawia sytuację migracyjną w swoim regionie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia skutki pozytywne i negatywne migracji wewnętrznych Polaków,
wymienia skutki pozytywne i negatywne migracji zewnętrznych Polaków,
proponuje sposoby ograniczenia skutków negatywnych migracji.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna/praca w parach/praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiał dodatkowy
Lesińska M., Okólski M., 2018, 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
1. Rozmawia z uczniami o tym, czym są migracje, jakie wyróżnia się typy migracji (przypomnienie informacji).
2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel w rozmowie z uczniami sprawdza zrozumienie zagadnień. Uczniowie odpowiadają na zadane w audiobooku pytania i polecenia. Wykonują notatkę w zeszycie na temat kierunków migracji wewnętrznych oraz konsekwencji każdego rodzaju migracji.
2. Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie opracowują mapę myśli. Po lewej stronie wymieniają skutki negatywne migracji zagranicznych, a po prawej - skutki pozytywne. Uczniowie zastanawiają się także nad aspektami funkcjonowania państwa/miasta/gminy, które w największym stopniu odczuwają konsekwencje migracji Polaków oraz nad sposobem radzenia sobie z jej negatywnymi skutkami.
3. Nauczyciel wskazuje parę, która przedstawia jedną z konsekwencji, uczniowie we wspólnej dyskusji omawiają pierwszy przykład. Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia. W ten sposób pozostałe pary prezentują kolejne przykłady. Uczniowie uzupełniają swoje mapy myśli o te elementy, które dotąd nie zostały wzięte pod uwagę.
Faza podsumowująca
1. Przypomnienie celów lekcji.
2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
1. Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
2. Wykonanie pracy pisemnej będącej tekstową ilustracją mapy myśli.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany w trakcie innych lekcji dotyczących migracji ludności, np. podczas omówienia tematu dotyczącego klasyfikacji migracji ludności lub jako uzupełnienie lekcji dotyczącej kierunków współczesnych migracji.