Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Konsekwencje migracji wewnętrznych i zagranicznych Polaków

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

  1. analizuje przestrzenne zróżnicowanie salda migracji w Polsce, podaje przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji Polaków oraz przedstawia sytuację migracyjną w swoim regionie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia skutki pozytywne i negatywne migracji wewnętrznych Polaków,

  • wymienia skutki pozytywne i negatywne migracji zewnętrznych Polaków,

  • proponuje sposoby ograniczenia skutków negatywnych migracji.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna/praca w parach/praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiał dodatkowy

Lesińska M., Okólski M., 2018, 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

1. Rozmawia z uczniami o tym, czym są migracje, jakie wyróżnia się typy migracji (przypomnienie informacji).

2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel w rozmowie z uczniami sprawdza zrozumienie zagadnień. Uczniowie odpowiadają na zadane w audiobooku pytania i polecenia. Wykonują notatkę w zeszycie na temat kierunków migracji wewnętrznych oraz konsekwencji każdego rodzaju migracji.

2. Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie opracowują mapę myśli. Po lewej stronie wymieniają skutki negatywne migracji zagranicznych, a po prawej - skutki pozytywne. Uczniowie zastanawiają się także nad aspektami funkcjonowania państwa/miasta/gminy, które w największym stopniu odczuwają konsekwencje migracji Polaków oraz nad sposobem radzenia sobie z jej negatywnymi skutkami.

3. Nauczyciel wskazuje parę, która przedstawia jedną z konsekwencji, uczniowie we wspólnej dyskusji omawiają pierwszy przykład. Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia. W ten sposób pozostałe pary prezentują kolejne przykłady. Uczniowie uzupełniają swoje mapy myśli o te elementy, które dotąd nie zostały wzięte pod uwagę.

Faza podsumowująca

1. Przypomnienie celów lekcji.

2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

1. Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

2. Wykonanie pracy pisemnej będącej tekstową ilustracją mapy myśli.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany w trakcie innych lekcji dotyczących migracji ludności, np. podczas omówienia tematu dotyczącego klasyfikacji migracji ludności lub jako uzupełnienie lekcji dotyczącej kierunków współczesnych migracji.