Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Szyfrowanie i deszyfrowanie w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przygotujesz program umożliwiający użytkownikowi szyfrowanie wiadomości, za pomocą różnych algorytmów szyfrujących.
Dobierzesz metody szyfrowania do programu realizującego operacje szyfrowania i deszyfrowania.
Zaimplementujesz menu opracowanego programu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Szyfrowanie i deszyfrowanie w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, opartego o programowanie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Na forum klasy uczniowie analizują funkcje opisane w sekcji „Przeczytaj” (szyfrującą tekst za pomocą szyfru Cezara oraz szyfrującą metodą płotkową) i odtwarzają je na swoich komputerach.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Infografika”. Uczniowie wspólnie analizują infografikę, która przedstawia schemat działania programu. Następnie indywidualnie analizują implementacje menu programu. W kolejnym kroku w parach próbują zapisać odpowiedni kod. Następnie porównują swoje rozwiązanie z inną grupą.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 1 w sekcji „Sprawdź się”. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają rozwiązania i je omawiają.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Sprawdź się”. W kolejnym kroku porównują swoje rozwiązanie z inną grupą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku Java.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pracę domową z sekcji „Infografika”. Ich zadaniem jest przetestowanie działania programu, podając dowolne ciągi znaków oraz ustalając różne klucze szyfrujące. Weryfikują, czy program na pewno działa prawidłowo.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją przygotować krótkie prezentacje algorytmów szyfrowania tekstu, wskazanego przez nauczyciela.