Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Motyw starości na przykładzie Opowiadania o starych kobietach Tadeusza Różewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
Kompetencje cyfrowe;
Kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
Kompetencje obywatelskie;
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji:
Wyjaśnisz, jak w malarstwie różnych epok zmieniał się motyw starości.
Dokonasz interpretacji treści metaforycznych wiersza Tadeusza Różewicza Opowiadanie o starych kobietach.
Omówisz, w jaki sposób Tadeusz Różewicz wykorzystuje motyw starości.
Zgromadzisz argumenty do dyskusji na temat roli starych ludzi w społeczeństwie.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, jakim zmianom podlegał motyw starości na przestrzeni dziejów;
wyszukuje wiersze Różewicza z motywem starości, korzystając z różnych źródeł;
interpretuje utwór Tadeusza Różewicza Opowiadanie o starych kobietach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel pyta uczniów o stereotyp starego człowieka. Po uzyskaniu odpowiedzi prosi o przytoczenie współczesnych przykładów znanych i aktywnych w życiu zawodowym osób w podeszłym wieku, które łamią kulturowy stereotyp starego człowieka.
Nauczyciel pyta uczniów, czy – ich zdaniem – XXI wiek przyniósł zmianę wizerunku starości w kulturze. Uczniowie podają przykłady filmów, które łamią stereotypy na temat starości (np. Piąta pora roku, Praktykant) oraz dzielą się refleksjami wynikającymi z obserwacji stylu życia osób starszych z najbliższego otoczenia. Następuje krótka dyskusja.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi chętną osobę o głośne odczytanie wiersza Opowiadanie o starych kobietach
Nauczyciel otwiera dyskusję – pyta uczniów o różnice między stereotypami starego mężczyzny i starej kobiety. Po krótkiej dyskusji nauczyciel podsumowuje różnice (może przy tym odwołać się do archetypu Starego Mędrca i Wielkiej Matki lub Wiedźmy). Zwraca uczniom uwagę, że różnice w postrzeganiu starości mężczyzny i kobiety są powiązane z postrzeganiem ich roli i pozycji społecznej, co znajduje odzwierciedlenie w historii sztuki i literatury.
Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują polecenie 1: Obejrzyj prezentację multimedialną poświęconą starości w malarstwie i wynotuj, jakim przekształceniom na przestrzeni dziejów ulegał ten motyw
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie odpowiedzi i zachęca innych do jej skomentowania.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 2 (Korzystając z dowolnych źródeł, wyszukaj wiersze Tadeusza Różewicza, w których występuje motyw starości. Wskaż obraz, który mógłby być ich ilustracją. Uzasadnij swój wybór) oraz polecenie 3 (Ułóż pytanie jednokrotnego wyboru dla kolegi lub koleżanki związane z tematem prezentacji).
Nauczyciel pyta, czy ktoś poczuł się zaskoczony pytaniem ułożonym przez osobę ze swojej pary, a jeśli tak, to dlaczego.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne (ciche) odczytanie wiersza Różewicza Opowiadanie o starych kobietach – sugeruje, aby zwrócili uwagę na role społeczne kobiet opisywanych przez poetę (a może należałoby tu dodać: przez starego poetę).
Uczniowie czytają wiersz i przystępują do wykonywania ćwiczeń.
Po ćwiczeniu 1 (Zgromadź co najmniej piętnaście synonimów wyrazu „staruszka”. Zapisz je w formie mapy myśli, grupując według określeń, które są nacechowane pozytywnie, negatywnie i neutralnie) nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie listy synonimów. Nauczyciel może w tym momencie skomentować synonimy nacechowane negatywnie, np. zadać uczniom pytanie: Czy starą kobietę, z którą nie jesteśmy spokrewnieni, wypada nazywać babcią?
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 2–5.
Po ćwiczeniu 5 (Wyjaśnij znaczenie metafor obrazujących stare kobiety, które pojawiają się w wierszu Tadeusza Różewicza) nauczyciel proponuje grupie zabawę w stworzenie innych – bardziej współczesnych metafor, które uwzględnią zmieniająca się rolę kobiet w społeczeństwie i podkreślą ich wpływ na dzieje ludzkości, np. na politykę, sztukę lub ekologię.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7.
Po ćwiczeniu 7 (odnoszącym się do przywołanych przez Różewicza męskich postaci historycznych) nauczyciel pyta uczniów o historyczne postacie wielkich, wpływowych kobiet i znane bohaterki literackie.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 (Przygotuj się do dyskusji na temat roli starych ludzi w społeczeństwie. Sformułuj pięć argumentów, w których odwołasz się do przesłania wiersza Tadeusza Różewicza „Opowiadanie o starych kobietach” oraz innych znanych ci tekstów kultury).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentów w dyskusji na temat roli starych ludzi w społeczeństwie. Ponownie stawia pytanie, jak zmienił się wizerunek starości (i starych kobiet) w kulturze w XX i XXI wieku. Nakierowuje uczniów na znaczenie czynników społecznych i ekonomicznych.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z motywem starości w wierszach „starych” poetek – np. Wisławy Szymborskiej i Anny Świrszczyńskiej.
Praca domowa:
Stwórz katalog różnych tekstów kultury (utwory literackie, obrazy, filmy, spektakle teatralne, teksty piosenek…), w których pojawia się motyw starości
Dowiedz się więcej na temat postaci i twórczości Marii Janion i jej znaczenia dla polskiej literatury – zestaw jej wizerunek z obrazem starych kobiet w wierszu Tadeusza Różewicza.
Materiały pomocnicze:
Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.
Leksykon dzieł i tematów literatury polskiej dla szkół podstawowych i średnich, T. Miłkowski, J. Termer, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
Obsesja starości i śmierci w późniejszej twórczości Tadeusza Różewicza, E. Kęskiewicz, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją multimedialną przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.