Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: At the Dentist’s / U dentysty
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.5, III.4, V.1, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z wizytą u dentysty oraz dbaniem o zęby.
Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym opowiada o swoim dentyście i sugeruje, jak dbać o zęby.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na tematy związane z wizytą u dentysty oraz dbaniem o zęby.
Uczeń kształtuje wiedzę w zakresie dbania o higienę osobistą, w szczególności higienę jamy ustnej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
gra edukacyjna
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające chłopca szczotkującego zęby i pyta: How often do you brush your teeth? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel zwraca uwagę na wymowę poszczególnych słów.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu Keep Your Teeth Healthy i odpowiedź na pytanie: How often should we visit a dentist? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie czytają kolejno pozostałe fragmenty tekstu; po każdym fragmencie nauczyciel zadaje pytania kontrolne, sprawdzające zrozumienie przez uczniów poszczególnych części tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Wskazana osoba podaje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Następnie literują poszczególne wyrazy nauczycielowi lub chętnym uczniom, a ci zapisują je na tablicy multimedialnej.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną.
Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy . Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Dodatkowo nauczyciel może sprawdzić opanowanie przez uczniów kluczowego słownictwa z lekcji, proponując np. takie aktywności:
Gra w kółko i krzyżyk. Nauczyciel rysuje na tablicy planszę do gry, a następnie uczniowie podają słowa, które nauczyciel lub chętny uczeń wpisuje w poszczególne pola. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie poprawnego zdania z danym wyrazem.
Zadanie, w którym uczniowie pracują w dwóch grupach i wzajemnie wybierają dla siebie słowa: grupa tłumaczy otrzymane słowo na polski (otrzymuje 1 pkt), literuje to słowo (2 pkt), układa zdanie (3 pkt). W sumie za każde słowo grupa może zdobyć 6 punktów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–4, 6–7 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your English friend is afraid of going to the dentist. Write an email in which you:
tell him/her about your dentist;
explain him/her why he/she should visit the dentist;
inform what is good for the teeth.
Sign as XYZ. Your reply should be between 50–120.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują ustną wypowiedź na temat dbania o zęby, w której wykorzystają wszystkie słowa z gry edukacyjnej. Na kolejnej lekcji chętne osoby prezentują wypowiedź, a pozostali uczniowie zapisują słowa z gry, których użyli ich koledzy/koleżanki. Nauczyciel może zapytać klasę o kontekst, w jakim dane słowo wystąpiło w wypowiedzi.