Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Dobre praktyki związane z tworzeniem stron internetowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Utworzysz projekt strony za pomocą serwisu GitHub.
Przeanalizujesz dobre praktyki związane z tworzeniem strony WWW.
Zaprojektujesz stronę WWW dotyczącą wybranego przez ciebie tematu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn www.
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące korzystania z serwisu GitHub.
Faza wstępna:
Metodą burzy mózgów uczniowie przygotowują krótką notatkę podsumowującą to, co należy brać pod uwagę, projektując stronę WWW.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Nauczyciel inicjuje dyskusję dot. uczniowskich zwyczajów korzystania z sieci. Pyta klasę o to, na co zwraca uwagę, co jest dla niej ważne etc.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zastanawiają się nad tym, czy profile społecznościowe wypierają zewnętrzne witryny firm. Zapisują argumenty dla obydwu stron.
Praca domowa:
Zastanów się nad tematyką strony, którą chcesz zaprojektować.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.