Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Dobre praktyki związane z tworzeniem stron internetowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Utworzysz projekt strony za pomocą serwisu GitHub.

  • Przeanalizujesz dobre praktyki związane z tworzeniem strony WWW.

  • Zaprojektujesz stronę WWW dotyczącą wybranego przez ciebie tematu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn www.

  2. Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące korzystania z serwisu GitHub.

Faza wstępna:

  1. Metodą burzy mózgów uczniowie przygotowują krótką notatkę podsumowującą to, co należy brać pod uwagę, projektując stronę WWW.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję dot. uczniowskich zwyczajów korzystania z sieci. Pyta klasę o to, na co zwraca uwagę, co jest dla niej ważne etc.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zastanawiają się nad tym, czy profile społecznościowe wypierają zewnętrzne witryny firm. Zapisują argumenty dla obydwu stron.

Praca domowa:

  1. Zastanów się nad tematyką strony, którą chcesz zaprojektować.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.