Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.7.1.
Imię i nazwisko: Paweł Przywara
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Die Konsumgesellschaft/Społeczeństwo konsumpcyjne
Klasa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania zrównoważonej konsumpcji.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie społeczeństwa konsumpcyjnego;
rozpoznaje rady na temat decyzji zakupowych oparte na konsumpcji zrównoważonej;
przedstawia długofalowy, zrównoważony oraz chroniący środowisko naturalne sposób postępowania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
pracuje, opierając się na materiałach utworzonych na potrzeby niniejszej lekcji;
sam decyduje, jak napisać wpis na bloga;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (na przykład j. angielskim), tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych – używanie wskazówek językowych i niejęzykowych, niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, zastosowanie wiedzy ogólnej itp.;
zadawanie pytań – prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
konektywizm,
podająca: praca z tekstem źródłowym i praca z plikiem audio,
aktywizująca: metoda problemowa, praca w grupie, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo die Konsumgesellschaft i pyta uczniów o skojarzenia z tym pojęciem. Prowadzi dyskusję, ukierunkowując ją w stronę ukazania problemu, jakim jest społeczeństwo konsumenckie. Następnie dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy i poleca im opracowanie możliwych przyczyn i skutków związanych z coraz większym konsumpcjonizmem. Przy pracy nad tym zadaniem uczniowie mogą wykorzystać zasoby Internetu oraz wiedzę ogólną.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wymieniają się wynikami swojej pracy między grupami i dyskutują na temat opracowanych przez siebie przyczyn i/lub skutków. Porównują swoje wyniki wewnątrz grup oraz omawiają na forum.
Uczniowie czytają tekst „Die moderne Gesellschaft”. Następnie uzupełniają w wywiadzie pytania oraz zaznaczają prawidłową odpowiedź (Übung 1‑2 z sekcji Przeczytaj).
W kolejnym kroku nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz die Nachhaltigkeit i podobnie jak przy pojęciu die Konsumgesellschaft pyta uczniów o ich skojarzenia. Uczniowie wracają do pracy w grupie i tym razem zastanawiają się nad możliwymi zachowaniami/sposobami postępowania, które w znaczący sposób ograniczyłyby wpływ nadmiernego konsumpcjonizmu. Swoje przemyślenia grupy prezentują na forum klasy.
Następnie uczniowie słuchają pliku audio „Nachhaltiger Konsum”. Podczas słuchania zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe oraz zaznaczają siedem rad wymienionych w nagraniu (Übung 1‑2 z sekcji Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają, jak żyć w sposób zrównoważony, chroniący zasoby naturalne i środowisko (Übung 3 z sekcji Plik audio). Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: „... hat mir heute gefallen/… hat mir Spaß gemacht/Ich wusste leider nicht, wie … /… hat mir Probleme bereitet”.
Nauczyciel omawia zebrane zapiski na początku kolejnej lekcji.
Praca domowa
Uczniowie piszą wpis na bloga na temat zrównoważonej konsumpcji (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa i usystematyzowanie wiedzy na temat możliwości i sposobów postępowania ograniczających negatywny wpływ konsumpcji na środowisko i społeczeństwo. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą; możliwość wykorzystania pliku audio do sprawdzenia posiadanej wiedzy lub rozszerzenia tematy o dodatkowe aspekty i zadania. Uczniowie w parach przygotowują notatkę wizualną dotyczącą konsumpcji zrównoważonej, na której umieszczają siedem rad podanych w pliku audio oraz dopisują swoje pomysły. Notatki prezentują na forum klasy.
Po lekcji: utrwalenie i usystematyzowanie posiadanej wiedzy, wykorzystanie pliku audio do powtórzenia słownictwa. Uczniowie przygotowują quiz w formie online do tematu.