Autorka e‑materiału: Anna Lech

Autorka scenariusza: Iza Michalak 

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Charity Challenge / Wyzwanie – pomaganie

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.2, V.5, V.6, VII.3, VII.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z dobroczynnością.

  2. Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat wybranych organizacji charytatywnych oraz sposobów zbierania pieniędzy.

  3. Uczeń potrafi zredagować ogłoszenie zapraszające darczyńców do wsparcia jego zbiórki charytatywnej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z dobroczynnością.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat udzielania się w akcjach charytatywnych i sposobów zbierania pieniędzy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel pyta uczniów: What Polish charity organisations do you know? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wprowadza temat tekstu Choose Your Charity, mówiąc: You’re going to read a text about different charity organisations. Następnie prosi uczniów, żeby przeczytali tekst i odpowiedzieli na pytanie: Who do the organisations in the text help? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo, po czym wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Tam, gdzie to możliwe, na podstawie tekstu, rozwijają odpowiedzi, podając dodatkowe informacje.

  3. Uczniowie w parach lub na forum klasy odpowiadają na pytania w Exercise 4 (Przeczytaj).

  4. Uczniowie, pracując w parach, wybierają jedną z organizacji wspomnianych w tekście, którą chcieliby wesprzeć datkiem lub inną formą pomocy. Na forum klasy prezentują i uzasadniają wybór.

  5. Nauczyciel mówi: There are different ways of raising money for charity. Can you list as many ways as possible? Pracując w parach, uczniowie zapisują różne pomysły na organizację zbiórek charytatywnych, a następnie prezentują je na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 23 (Prezentacja multimedialna). Starają się uzasadnić odpowiedzi.

  8. Uczniowie ponownie analizują prezentację, wyszukują w niej przydatne słownictwo, a następnie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You and your friends are organising a fundraising event for children in need. Write an ad in which you:

  • inform your friends and neighbours about your idea for fundraising;

  • write for whom you are going to raise money;

  • give the date and place of your event.

Your ad should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie wykorzystują słownictwo z prezentacji multimedialnej z e‑materiału do przygotowania krzyżówki obejmującej 10 haseł. Do każdego hasła układają odpowiednią definicję.