Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Charity Challenge / Wyzwanie – pomaganie
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.2, V.5, V.6, VII.3, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z dobroczynnością.
Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat wybranych organizacji charytatywnych oraz sposobów zbierania pieniędzy.
Uczeń potrafi zredagować ogłoszenie zapraszające darczyńców do wsparcia jego zbiórki charytatywnej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z dobroczynnością.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat udzielania się w akcjach charytatywnych i sposobów zbierania pieniędzy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel pyta uczniów: What Polish charity organisations do you know? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wprowadza temat tekstu Choose Your Charity, mówiąc: You’re going to read a text about different charity organisations. Następnie prosi uczniów, żeby przeczytali tekst i odpowiedzieli na pytanie: Who do the organisations in the text help? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo, po czym wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Tam, gdzie to możliwe, na podstawie tekstu, rozwijają odpowiedzi, podając dodatkowe informacje.
Uczniowie w parach lub na forum klasy odpowiadają na pytania w Exercise 4 (Przeczytaj).
Uczniowie, pracując w parach, wybierają jedną z organizacji wspomnianych w tekście, którą chcieliby wesprzeć datkiem lub inną formą pomocy. Na forum klasy prezentują i uzasadniają wybór.
Nauczyciel mówi: There are different ways of raising money for charity. Can you list as many ways as possible? Pracując w parach, uczniowie zapisują różne pomysły na organizację zbiórek charytatywnych, a następnie prezentują je na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2 i 3 (Prezentacja multimedialna). Starają się uzasadnić odpowiedzi.
Uczniowie ponownie analizują prezentację, wyszukują w niej przydatne słownictwo, a następnie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You and your friends are organising a fundraising event for children in need. Write an ad in which you:
inform your friends and neighbours about your idea for fundraising;
write for whom you are going to raise money;
give the date and place of your event.
Your ad should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie wykorzystują słownictwo z prezentacji multimedialnej z e‑materiału do przygotowania krzyżówki obejmującej 10 haseł. Do każdego hasła układają odpowiednią definicję.