Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.11.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich habe Pocken! / Mam ospę!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat objawów choroby i sposobów budowania odporności
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia sposoby radzenia sobie z chorobą;
opowiada, jak on dba o swoją odporność;
pisze e‑mail, w którym wyjaśnia koleżance/koledze, że ma ospę i nie przyjdzie do szkoły.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie tłumaczy, czym są choroby wieku dziecięcego, i pyta, czy uczniowie już przeszli którąś z tych chorób. Jeżeli tak, to jakie mają wspomnienia – czy chorowali ciężko czy łagodnie.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela rozciętą na 4 części ilustrację do tekstu w części Przeczytaj. Każdy uczeń próbuje opisać, kogo/co widzi na swojej części ilustracji. Uczniowie układają części ilustracji w całość i na tej podstawie tworzą kilkuzdaniową historyjkę do przedstawionej sytuacji. Historyjki zostają zaprezentowane na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi klasę o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa. W Übung 2 zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu. W Übung 3 wskazują pytania, na które można znaleźć odpowiedź w tekście.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje spójnik dass, np. Fabian glaubt, dass es eine Erkältung ist, zwraca uwagę uczniów na użycie tego spójnika. Nauczyciel dzieli klasę na pary. Ich zadaniem będzie wykonanie wspólnie Aufgabe 6 z części Sprawdź się, a następnie wymyślenie dodatkowych zdań ze spójnikiem dass, który nawiązuje do realizowanej lekcji, i zapisanie swoich propozycji na tablicy. Nauczyciel z uczniami analizują podane przykłady.
Nauczyciel zapisuje na tablicy interaktywnej pytanie Wie kann man das Immunsystem stärken?, uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi na pytanie i zapisują je na tablicy.
Nauczyciel wyświetla zdjęcia z części Katalog interaktywny i prosi uczniów o nazwanie różnych sposobów dbania o odporność i ewentualne uzupełnienie wcześniej zapisanych propozycji uczniów. Uczniowie w parach analizują sposoby dbania o odporność, a następnie uzupełniają zdania wyrazami z multimedium (Übung 1 w części Katalog interaktywny) oraz uzupełniają wskazówki dotyczące dbania o odporność (Übung 2 w części Katalog interaktywny).
Nauczyciel zapisuje zdania z Übung 3 z części Katalog interaktywny na tablicy i prosi uczniów o zapisanie ich tłumaczenia w zeszycie; uczniowie z pomocą nauczyciela sprawdzają propozycje odpowiedzi.
Uczniowie dopasowują zdania wyrażone w języku niemieckim do ich tłumaczeń na język polski (Aufgabe 3), układają fragmenty dialogu we właściwej kolejności, a następnie odczytują go z podziałem na role (Aufgabe 4), uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Aufgabe 5).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 nauczyciel poleca uczniom, aby opowiedzieli koleżance/koledze, w jaki sposób dbają o swoje zdrowie i co robią, aby pozostać zdrowymi. Nauczyciel prosi uczniów, aby kierowali się zasadami zawartymi w katalogu interaktywnym oraz by wykorzystali wyrażenia, które zostały zapisane na tablicy (jako propozycje odpowiedzi na pytanie Wie kann man das Immunsystem stärken?). Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów, w razie potrzeby koryguje ich wymowę/gramatykę i podpowiada.
Na koniec zajęć uczniowie wpisują w wolne pola krzyżówki słowa poznane na lekcji (Aufgabe 1) i tworzą właściwe pary wyrazowe (Aufgabe 2).
Praca domowa
Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki/kolegi na temat nieobecności w szkole z powodu ospy (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują ankietę online dotyczącą różnych sposobów dbania o odporność;
po lekcji: uczniowie tworzą fiszki obrazkowo‑słowne z nowym słownictwem.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0