Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.7.1
Autor e‑materiału: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Tytuł e‑materiału: Wir gehen ins Einkaufszentrum! / Idziemy do galerii handlowej!
Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zakupów w galerii handlowej oraz spędzania w niej czasu z przyjaciółmi.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni poszczególne sklepy występujące w galerii handlowej;
opowie, które sklepy chętnie odwiedza w galerii handlowej;
opisze, czy wizyta w galerii handlowej z przyjaciółmi to dobry pomysł.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji, odtwarzanie dźwięków z pamięci);
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
Metody i formy pracy:
podająca – opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
aktywizująca- odgrywanie scenek, wcielanie się w inną postać;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
wydrukowana transkrypcja tekstu z części plik audio,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji wprowadzającej. Pyta uczniów, czy odwiedzają oni często galerię handlową. Nowe słowa zostają zapisane przez uczniów na tablicy, a następnie uczniowie ćwiczą poprawną wymowę i na końcu zapisują słownictwo w zeszycie.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst „Einkäufe mit Freunden“ z podziałem na role, wcielają się w postać Lucasa, Anji, Maxa. Starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę na wymowę podczas czytania. Zachęca do wyjaśnienia zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie sprawdzają rozumienie tekstu: zaznaczają prawidłowe odpowiedzi, łączą fragmenty zdań, odpowiadają na pytania (Übung 1‑3 z części Przeczytaj).
Uczniowie słuchają pliku audio. Nauczcyciel zadaje pytania dotyczące tekstu: Wer möchte ins Einkaufszentrum gehen? Was hat Adam bekommen? Warum lädt er Jonas und Leonie ein? itp. Uczniowie odpowiadają na pytania.
Uczniowie w parach zaznaczają prawidłowe odpowiedzi, porządkują zdania według kolejności (Übung 1‑3 z części plik audio).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe, rozdaje uczniom transkrypcję tekstu, uczniowie przygotowują scenkę spotkania Adama, Jonasa oraz Leonie w centrum handlowym. Grupy odgrywają ją na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat zakupów w galerii handlowej. Nauczyciel pyta uczniów: Czy zakupy w galerii handlowej potrafią być fajną formą rozrywki?
Nauczyciel na koniec zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Co było dla mnie najtrudniejsze i dlaczego?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które zapamiętali z zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie: Zakupy z przyjaciółmi czy lepiej bez? (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: Uczniowie przygotowują galerię zdjęć do tematu, różne rodzaje sklepów, na których naklejają zwroty lub słówka.
w trakcie lekcji: ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu, koncentracji na wybranych szczegółach tekstu; Uczniowie w parach tworzą dialogi podczas których dokonują zakupów z kolegą lub koleżanką w centrum handlowym. Dialogi odgrywają na forum klasy.
po lekcji: możliwość ponownego przesłuchania tekstu oraz powtórzenia poznanych słówek i struktur, wspomaganie ćwiczenia poprawnej wymowy (osłuchiwanie się z językiem). Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0