Numer e‑materiału: 2.8.7.1

Autor e‑materiału: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Tytuł e‑materiału: Wir gehen ins Einkaufszentrum! / Idziemy do galerii handlowej!

Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zakupów w galerii handlowej oraz spędzania w niej czasu z przyjaciółmi.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni poszczególne sklepy występujące w galerii handlowej;

  • opowie, które sklepy chętnie odwiedza w galerii handlowej;

  • opisze, czy wizyta w galerii handlowej z przyjaciółmi to dobry pomysł.

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych;

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji, odtwarzanie dźwięków z pamięci);

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.

Metody i formy pracy:

  • podająca – opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • aktywizująca- odgrywanie scenek, wcielanie się w inną postać;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • wydrukowana transkrypcja tekstu z części plik audio,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji wprowadzającej. Pyta uczniów, czy odwiedzają oni często galerię handlową. Nowe słowa zostają zapisane przez uczniów na tablicy, a następnie uczniowie ćwiczą poprawną wymowę i na końcu zapisują słownictwo w zeszycie.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst Einkäufe mit Freunden z podziałem na role, wcielają się w postać Lucasa, Anji, Maxa. Starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę na wymowę podczas czytania. Zachęca do wyjaśnienia zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Uczniowie sprawdzają rozumienie tekstu: zaznaczają prawidłowe odpowiedzi, łączą fragmenty zdań, odpowiadają na pytania (Übung 1‑3 z części Przeczytaj).

  • Uczniowie słuchają pliku audio. Nauczcyciel zadaje pytania dotyczące tekstu: Wer möchte ins Einkaufszentrum gehen? Was hat Adam bekommen? Warum lädt er Jonas und Leonie ein? itp. Uczniowie odpowiadają na pytania.

  • Uczniowie w parach zaznaczają prawidłowe odpowiedzi, porządkują zdania według kolejności (Übung 1‑3 z części plik audio).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe, rozdaje uczniom transkrypcję tekstu, uczniowie przygotowują scenkę spotkania Adama, Jonasa oraz Leonie w centrum handlowym. Grupy odgrywają ją na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat zakupów w galerii handlowej. Nauczyciel pyta uczniów: Czy zakupy w galerii handlowej potrafią być fajną formą rozrywki?

  • Nauczyciel na koniec zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Co było dla mnie najtrudniejsze i dlaczego?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które zapamiętali z zajęć.

Praca domowa:

Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie: Zakupy z przyjaciółmi czy lepiej bez? (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: Uczniowie przygotowują galerię zdjęć do tematu, różne rodzaje sklepów, na których naklejają zwroty lub słówka.

  • w trakcie lekcji: ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu, koncentracji na wybranych szczegółach tekstu; Uczniowie w parach tworzą dialogi podczas których dokonują zakupów z kolegą lub koleżanką w centrum handlowym. Dialogi odgrywają na forum klasy.

  • po lekcji: możliwość ponownego przesłuchania tekstu oraz powtórzenia poznanych słówek i struktur, wspomaganie ćwiczenia poprawnej wymowy (osłuchiwanie się z językiem). Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec