Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Авиаспо́рт/ Sporty lotnicze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 3; poziom A2+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje sporty lotnicze, używając ich nazw oraz odpowiednich określeń;
opowiada o wadach i zaletach uprawiania sportów lotniczych;
we wpisie na blogu przedstawia swoją opinię na temat sportów lotniczych, między innymi wyjaśnia, dlaczego nie są one dostępne dla wszystkich.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne: rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczeń na pomocą wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
praktyczna; technika: burza mózgów;
eksponująca; technika: ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna; technika udzielania objaśnień;
podająca; techniki: opis, wyjaśnienie;
programowana – z użyciem komputera; techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku;
tablica multimedialna/projektor multimedialny;
zeszyt przedmiotowy;
tekst źródłowy;
multimedium (ilustracja interaktywna);
zestaw ćwiczeń interaktywnych;
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki językowej uczniowie po kolei wymieniają słownictwo związane ze sportami lotniczymi (mają na to np. 5 sekund). Kto się zastanawia zbyt długo lub powtarza nazwę, która już padła, kończy grę.
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału. Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają doświadczenie związane ze sportami lotniczymi, co o nich sądzą oraz czy według nich są odpowiednie dla każdego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie tekstu źródłowego. Pozostali uczniowie starają się zrozumieć jego treść, w razie potrzeby korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie umieszczone na belce: Како́й возду́шный вид спо́рта тебе́ ка́жется са́мым интере́сным, а како́й – са́мым сло́жным? Zapisuje odpowiedzi na tablicy a następnie przeprowadza wśród uczniów głosowanie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przypisuje każdej z grup ćwiczenie do tekstu do wykonania. Następnie podsumowuje ich wypowiedzi, udzielając informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i wykonują indywidualnie dołączone do tego multimedium zadania. Następnie wybrani uczniowie prezentują swoje rozwiązanie polecenia nr 3 na forum klasy.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 1, 3, 4, 5, 6 z części Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, pytają się nawzajem, czy chcieliby spróbować któregoś z omawianych na lekcji sportów. Uczniowie uzasadniają swoje odpowiedzi.
Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą listę wad i zalet uprawiania sportów lotniczych.
Praca domowa:
Ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Ćwiczenie nr 7 uczniowie mogą przygotować w formie prezentacji. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole przedmiotowymi i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Nauczyciel bierze pod uwagę zawarte w wypowiedziach informacje, spójność tekstu, bogactwo środków językowych oraz liczbę błędów językowych. Jeśli liczba popełnionych błędów była znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o poprawienie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela. Podsumowując wykonanie zadań, nauczyciel podkreśla, co najbardziej podobało mu się w pracach uczniów.
Materiały pomocnicze:
Informacje i ciekawostki na temat sportów lotniczych z internetu lub prasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
Przed lekcją mapa pojęć może posłużyć uczniom podczas przygotowania się do lekcji. Uczniowie mogą dopisać do mapy własne propozycje.
Po lekcji uczniowie na podstawie utrwalonego słownictwa z multimedium mogą sporządzić wpis na blogu (ćwiczenie nr 8) na temat sportów lotniczych. Mogą również przygotować ulotkę zachęcającą do uprawiania jednego z nich.