Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak wyznaczyć parametry gazu?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;

19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

VI. Termodynamika. Uczeń:

13) stosuje równanie gazu doskonałego (równanie Clapeyrona) do wyznaczenia parametrów gazu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,

- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

- kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • objaśnia, jak mierzy się ciśnienie manometrem cieczowym.

  • podaje równanie Clapeyrona;

  • stosuje równanie Clapeyrona do wyznaczania parametrów gazu.

Strategie nauczania

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały „Definicja gazu doskonałego”, „Równanie stanu gazu doskonałego”, „Zmiana parametrów gazu”, „Co to są warunki normalne?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Wprowadzenie.

  • Odwołanie do wiedzy uczniów o gazie doskonałym.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel objaśnia zasadę działania manometru cieczowego, podkreślając równość ciśnień na każdym poziomie w naczyniach połączonych. Uczniowie proponują wzory na mierzone ciśnienie w przypadku ciśnienia większego i mniejszego niż ciśnienie atmosferyczne.

Nauczyciel wprowadza równanie Clapeyrona jako związek między parametrami gazu. Uczniowie w grupach z pomocą nauczyciela obliczają gęstość gazu w oponie oraz ciśnienie gazu po połączeniu dwóch zbiorników, stosując równanie Clapeyrona.

Uczniowie oglądają film‑samouczek i wykonują powiązane z filmem polecenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadanie 8 i jedno z zadań 6‑7 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Obowiązkowo zadania 1‑3, do wyboru 1 z pozostałych zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.