Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyznaczyć parametry gazu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VI. Termodynamika. Uczeń: 13) stosuje równanie gazu doskonałego (równanie Clapeyrona) do wyznaczenia parametrów gazu; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r, - kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, - kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, - kompetencje cyfrowe. |
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Definicja gazu doskonałego”, „Równanie stanu gazu doskonałego”, „Zmiana parametrów gazu”, „Co to są warunki normalne?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel objaśnia zasadę działania manometru cieczowego, podkreślając równość ciśnień na każdym poziomie w naczyniach połączonych. Uczniowie proponują wzory na mierzone ciśnienie w przypadku ciśnienia większego i mniejszego niż ciśnienie atmosferyczne. Nauczyciel wprowadza równanie Clapeyrona jako związek między parametrami gazu. Uczniowie w grupach z pomocą nauczyciela obliczają gęstość gazu w oponie oraz ciśnienie gazu po połączeniu dwóch zbiorników, stosując równanie Clapeyrona. Uczniowie oglądają film‑samouczek i wykonują powiązane z filmem polecenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadanie 8 i jedno z zadań 6‑7 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo zadania 1‑3, do wyboru 1 z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |