Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
IX. Struktura gospodarki i tendencje rozwoju gospodarczego: klasyfikacja gospodarki, związki usług i działalności przemysłowej, zmiany w strukturze i sektorach gospodarki.
Uczeń:
1) stosuje w analizach gospodarczych Polską Klasyfikację Działalności (PKD).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) 2007,
opisuje zasady struktury PKD 2007,
klasyfikuje rodzaje działalności gospodarczej wykonywanej przez rodzinę i znajomych według PKD 2007,
ocenia zastosowanie PKD 2007.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, tabela interaktywna, plakaty, gadająca ściana
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, atlas, mapa świata, plakat
Materiały pomocnicze
Klasyfikacja kodów PKD, https://www.biznes.gov.pl/pl/klasyfikacja-pkd (dostęp 2.06.2021).
Polska Klasyfikacja Działalności, http://www.klasyfikacje.gofin.pl/pkd/4,0.html (dostęp 2.06.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy wielkimi literami skrót PKD i pyta uczniów, z czym im się kojarzy oraz prosi, aby go rozwinęli. Gdy już to nastąpi, dzieli uczniów na grupy i rozdaje kartki formatu A3. Zadaniem uczniów jest wypisanie jak największej liczby zawodów w ciągu trzech minut. Nauczyciel prosi, aby grupy kolejno odczytywały po pięć zawodów, pozostali uczniowie wykreślają z kartki zawód, jeśli wyczytany przez kolegów/koleżanki pokrywa się z ich wyborem. Uczniowie wymieniają wszystkie zawody, które udało się im zapisać. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki pocięte w cienkie paski. Uczniowie wypisują na pasku zawód, jaki chcieliby wykonywać; nauczyciel zbiera kartki. Ważne, aby uczniowie nie podpisywali się na kartkach – anonimowość ma służyć szczerym odpowiedziom. Po zebraniu kartek nauczyciel odczytuje na głos wybrane zawody i wyjaśnia, dlaczego istotna jest znajomość PKD i w czym może pomóc. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału.
Po pogadance, na plenum, nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z celami lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy: każda grupa wybiera lidera i opracowuje plakat na temat PKD: 1) edukacja, 2) budownictwo, 3) handel, 4) gastronomia.
Każda grupa ma dostęp do wykazu PKD.
Po przygotowaniu prac nauczyciel wywiesza na ścianie plakaty. Grupy objaśniają PKD w danej branży; uczniowie mogą podejść i zapoznać się z zapisanymi treściami. Na plenum (lub w parach, jeśli jest taka możliwość) wspólnie analizują treść grafiki interaktywnej. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Omówienie rezultatów pracy uczniów. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności/oczywistości, o to, co było nową wiedzą dla uczniów. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Nauczyciel nagradza aktywność uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Dzisiaj dokonałeś wyboru wymarzonego zawodu. Skonfrontuj swój wybór z PKD i opisz swoje zawodowe PKD. Możesz poszerzyć działalność o inne usługi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy realizacji tematu traktującego o wpływie procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe (zakres rozszerzony: IX. 3).