Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD)

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

IX. Struktura gospodarki i tendencje rozwoju gospodarczego: klasyfikacja gospodarki, związki usług i działalności przemysłowej, zmiany w strukturze i sektorach gospodarki.

Uczeń:

1) stosuje w analizach gospodarczych Polską Klasyfikację Działalności (PKD).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) 2007,

  • opisuje zasady struktury PKD 2007,

  • klasyfikuje rodzaje działalności gospodarczej wykonywanej przez rodzinę i znajomych według PKD 2007,

  • ocenia zastosowanie PKD 2007.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, tabela interaktywna, plakaty, gadająca ściana

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, atlas, mapa świata, plakat

Materiały pomocnicze

Klasyfikacja kodów PKD, https://www.biznes.gov.pl/pl/klasyfikacja-pkd (dostęp 2.06.2021).

Polska Klasyfikacja Działalności, http://www.klasyfikacje.gofin.pl/pkd/4,0.html (dostęp 2.06.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy wielkimi literami skrót PKD i pyta uczniów, z czym im się kojarzy oraz prosi, aby go rozwinęli. Gdy już to nastąpi, dzieli uczniów na grupy i rozdaje kartki formatu A3. Zadaniem uczniów jest wypisanie jak największej liczby zawodów w ciągu trzech minut. Nauczyciel prosi, aby grupy kolejno odczytywały po pięć zawodów, pozostali uczniowie wykreślają z kartki zawód, jeśli wyczytany przez kolegów/koleżanki pokrywa się z ich wyborem. Uczniowie wymieniają wszystkie zawody, które udało się im zapisać. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki pocięte w cienkie paski. Uczniowie wypisują na pasku zawód, jaki chcieliby wykonywać; nauczyciel zbiera kartki. Ważne, aby uczniowie nie podpisywali się na kartkach – anonimowość ma służyć szczerym odpowiedziom. Po zebraniu kartek nauczyciel odczytuje na głos wybrane zawody i wyjaśnia, dlaczego istotna jest znajomość PKD i w czym może pomóc. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  • Po pogadance, na plenum, nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy: każda grupa wybiera lidera i opracowuje plakat na temat PKD: 1) edukacja, 2) budownictwo, 3) handel, 4) gastronomia.

  • Każda grupa ma dostęp do wykazu PKD.

  • Po przygotowaniu prac nauczyciel wywiesza na ścianie plakaty. Grupy objaśniają PKD w danej branży; uczniowie mogą podejść i zapoznać się z zapisanymi treściami. Na plenum (lub w parach, jeśli jest taka możliwość) wspólnie analizują treść grafiki interaktywnej. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.

  • Omówienie rezultatów pracy uczniów. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności/oczywistości, o to, co było nową wiedzą dla uczniów. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

  • Nauczyciel nagradza aktywność uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Dzisiaj dokonałeś wyboru wymarzonego zawodu. Skonfrontuj swój wybór z PKD i opisz swoje zawodowe PKD. Możesz poszerzyć działalność o inne usługi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy realizacji tematu traktującego o wpływie procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe (zakres rozszerzony: IX. 3).