Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.13.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Welt der Wildtiere / Świat dzikich zwierząt
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1 w zakresie sprawności receptywnych
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat świata przyrody
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni cechy dzikich zwierząt;
przedstawi przykłady zachowań dzikich zwierząt;
opowie o swoich ulubionych dzikich zwierzętach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych (umiejscawianie nowych słów w kontekście);
używanie obrazu i dźwięku;
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając następujące pytania: Was ist auf dem Bild? Wo sind die Tiere? Wie sind sie? Was machen sie?
Prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat tygrysów. Pyta także o ich ulubione dzikie zwierzęta.
Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła świata przyrody: cech i charakterystycznych sposobów zachowania dzikich zwierząt.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary oraz pracę z tekstem czytanym w takiej konfiguracji. Uczniowie starają się zrozumieć treść tekstu na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie określają, który tekst dotyczy którego dzikiego zwierzęcia (Übung 1 w części Przeczytaj).
Nauczyciel przygotowuje na tablicy multimedialnej mapę konturową świata oraz zdjęcia dzikich zwierząt opisanych w części Przeczytaj. Uczniowie dopasowują zdjęcia dzikich zwierząt do właściwych kontynentów.
Uczniowie wykonują pozostałe polecenia do tekstu w części Przeczytaj, sprawdzające stopień jego zrozumienia:
określają, która informacja jest prawdziwa, a która fałszywa (Übung 2);
uzupełniają zdania na podstawie tekstu (Übung 3).
Uczniowie omawiają rozwiązania w parach. Niejasne bądź sporne kwestie wyjaśniane są na forum.
Plik audio pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poszczególnymi ćwiczeniami, a następnie do każdego z nich odtwarza nagranie.
Uczniowie w parach wskazują, która wypowiedź nie jest zgodna z treścią dialogu, ustalają odpowiednią kolejność opisywanych w dialogu zwierząt, na podstawie podanych cech i sposobów zachowań w tekście słuchanym określają, o które zwierzę chodzi (Übung 1, 2 i 3 z części Plik audio).
Uczniowie w parach przygotowują jednozdaniowy opis zwierzęcia (wybierają dowolne dzikie zwierzę, które nie zostało opisane w części Przeczytaj) i zadają pytanie pozostałym uczniom: Um welches Tier geht es?
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzy-, czteroosobowe. Na podstawie Aufgabe 7 w części Sprawdź się uczniowie w grupach odpowiadają na pytania. Grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy, nauczyciel udziela im informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie stoją w kręgu. Każdy uczeń ma za zadanie przedstawić na forum klasy jedną z nowinek ze świata dzikich zwierząt. Uczniowie nie powinni powtarzać tych samych nowinek.
Praca domowa
Uczniowie piszą notatkę o swoim ulubionym dzikim zwierzęciu (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie listy słówek związanych ze światem zwierząt i pogrupowanie ich w następujące kategorie: zwierzęta domowe, dzikie zwierzęta, jakie są zwierzęta, ich zachowania; ułatwi to uczniom przygotowanie się do lekcji, przypomnienie sobie znanych wyrazów i zwrotów;
w trakcie lekcji: wzorując się na tekście o zwierzętach z części Plik audio, uczniowie, wykorzystując wiadomości z Internetu, przygotowują zagadki o dzikich zwierzętach i zapisują je na wcześniej rozdanych przez nauczyciela karteczkach; nauczyciel zbiera karteczki i czyta ciekawostki, a uczniowie, podzieleni na dwie grupy, zgadują na zmianę, o jakie zwierzę chodzi;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; uczniowie wykonują ćwiczenia i zadania z lekcji, z którymi mieli największe problemy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0