Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Joanna Sobierska‑Paczesny
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Vans, Trains, and Planes… to Live in / Vany, pociągi i samoloty… do mieszkania
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.8, I.12, II.5, III.2, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, V.11, V.12, VII.3, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, X, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z opisywaniem przestrzeni życiowych i sprzętu domowego.
Uczeń potrafi precyzyjnie opisać nietypowe miejsca noclegowe lub miejsca zamieszkania.
Uczeń potrafi w formie pisemnej i ustnej wyrazić i uzasadnić opinię na temat nietypowych miejsc noclegowych.
Uczeń potrafi wziąć udział w dyskusji na temat nietypowych miejsc noclegowych i nie zgodzić się z rozmówcą.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat tradycyjnych i nietypowych miejsc zamieszkania lub miejsc noclegowych.
Uczeń rozwija umiejętność krytycznego myślenia w kwestii nietypowych miejsc zamieszkania lub miejsc noclegowych.
Uczeń kształtuje postawę otwartości na oryginalne wybory ludzi.
Uczeń rozwija umiejętności w zakresie wyrażania i uzasadniania swojego stanowiska.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie na urządzeniach mobilnych puzzli z Exercise 1 (Przeczytaj), po czym pyta: Would you like to live in a space like that? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobieżnie czytają tekst Drive it, Live in it, Love it (Przeczytaj) i samodzielnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Uzasadniają je, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i udzielają odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Po wysłuchaniu materiału audio uczniowie wykonują samodzielnie Exercise 1 (Prezentacja multimedialna), a następnie porównują odpowiedzi w parach. Odpowiedzi omawiane są na forum klasy.
Uczniowie, korzystając z informacji zawartych w prezentacji multimedialnej, wykonują samodzielnie Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby samodzielnie wykonali Exercise 7 (Sprawdź się). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have just read an article about unusual kinds of holiday accommodation. Write a discussion entry underneath (100–150 words) in which you:
express your opinion about the article;
disagree with an opinion of another forum user;
describe another unusual accommodation you’ve seen or read about;
explain why you would or wouldn’t like to spend holidays in a place like that.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, korzystając z informacji zawartych w prezentacji multimedialnej, uczniowie przygotowują wypowiedź ustną: Which of the places do you find the most attractive and why? Explain why you reject the other options.