Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.1.3
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Gestresst, geschockt oder genervt? / Zestresowany, zszokowany czy zdenerwowany?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dopasowuje określenia uczuć i emocji do emotikonów;
nazywa przyczyny odczuwanych emocji;
tworzy wiadomość tekstową na temat swojego samopoczucia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;
wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;
współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
aktywizująca – gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
emotikony,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat użycia emotikonów w Niemczech i na świecie.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat emotikonów i pyta kilku uczniów: Benutzt du Emoticons? In welchen Situationen?
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z emotkami w części Przeczytaj. Następnie zadaje pytanie: Kennst du diese Emojis? Was bedeuten sie? Uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie czytają tekst „Emojis mit Bedeutung” w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie pracują w parach i rozwiązują zadania w części Przeczytaj: zaznaczają, która informacja jest prawidłowa, uzupełniają tabelkę i dialogi oraz dopasowują znaczenia emotikonów (Übung 1‑4 w części Przeczytaj). Rozwiązania omawiane są na forum.
Nauczyciel rozkłada na stoliku różne emotikony, wymienia ich znaczenia, prosi uczniów, aby podchodzili i podnosili odpowiedni obrazek.
Przed przystąpieniem do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie w parach przyporządkowują ilustracje do odpowiedniej emocji, dopasowują emocje, zaznaczają prawidłowe odpowiedzi (Aufgabe 1‑3 w części Sprawdź się).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Welche Emotionen und Gefühle kannst du schon nennen? Uczniowie zapisują na tablice poznane już uczucia i emocje. Następnie samodzielnie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Uczniowie dopasowują emocje pozytywne i negatywne oraz zaznaczają, co wyzwala te emocje (Übung 1 i 2 z części Katalog interaktywny). Swoje rozwiązania porównują z kolegą/koleżanką z ławki.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Wybierają zdjęcia z katalogu interaktywnego i zadają partnerowi/partnerce pytania: Wie fühlt sich die Person auf dem Foto? Warum fühlt sie sich so? Kilka par prezentuje swoje pytania i odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie piszą wiadomość SMS do koleżanki/kolegi (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: aby lekcja przebiegała sprawniej, uczniowie mogą odsłuchać teksty z katalogu interaktywnego i zapoznać się z nieznanym słownictwem już przed lekcją;
w trakcie lekcji: materiał z katalogu interaktywnego warto wykorzystać w fazie podsumowującej - uczniowie wybierają osoby ze zdjęć w katalogu i komentują ich samopoczucie;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa dotyczącego emocji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0