Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Zrozumieć mity
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna genezę mitologii greckiej;
analizuje znaczenie tradycji antyku w kulturze europejskiej;
określa funkcję nawiązań mitologicznych w kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
mapa myśli;
piramida piorytetów;
bliźniaki - zasada analogii.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Zrozumieć mity”. Prosi o zapoznanie się z treścią podrozdziałów: Mity w literaturze i Mity w kulturze z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wybierają mit i dopasowują nawiązania mitologiczne w literaturze oraz kulturze. Zebrany komplet materiałów przynoszą na zajęcia. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z wybranymi mitami.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi jednego z uczniów o przeczytanie na głos treści oraz celów lekcji z sekcji „Wprowadzenie”.
Uczniowie wraz z nauczycielem ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”, następnie rozpoczyna rozmowę dotyczącą lekcji: Jak powstały mity? Kim są ich autorzy?
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą dwie grupy i otrzymują od nauczyciela arkusz papieru.
– Grupa 1 tworzy piramidę hierarchii mitologicznych bohaterów.
– Grupa 2 tworzy mapę mentalną przestrzeń i czas w mitologii.
Po wykonaniu prac następuje prezentacja uczniów. Nauczyciel podsumowuje prezentacje.Uczniowie pozostają na miejscach. Nauczyciel informuje, że następuje kontynuacja poprzednich zmagań i pisze na tablicy hasło: mit kontra dramat. Uczniowie dyskutują w swoich grupach szukając podobieństw i różnic między:
– grupa 1: mitologicznymi bohaterami a dramatycznymi bohaterami;
– grupa 2: przestrzenią i czasem w mitologii i dramacie.
Po naradzie grup uczniowie wygłaszają swoje propozycje. Nauczyciel omawia i zapisuje trafne spostrzeżenia.Nauczyciel informuje, że uczniowie rozpoczynją pracę z przyniesionymi przez sibie materiałami. Prowadzący zajęcia wyświetla na tablicy sekcję „Mapa myśli”. Uczniowie odczytują polecenie 1. Następuje wspólne odczytanie mapy myśli – nawiązań mitologicznych w literaturze oraz kulturze. Nauczyciel z uczniami prowadzi dyskusję.
Następnie uczniowie dobierają się w grupy czteroosobowe i dzielą między sobą wybranymi przed lekcją kompletami. Grupy uzupełniają mapę myśli własnymi propozycjami. Po ukończeniu uczniowie wyświetlają na tablicy swoje mapy. Nauczyciel analizuje i komentuje.
Uczniowie odczytują polecenie 2 i odpowiadają na zagadnienie. Nauczyciel odczytuje trzy prace.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 1. Nauczyciel podaje właściwą odpowiedź.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 2 z sekcji „Mapa myśli”.
Materiały pomocnicze:
Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1924.
Stanisław Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, Warszawa 1985.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.