Numer e‑materiału: Temat 141
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Melodie do baśni Hansa Christiana Andersena
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń doskonali umiejętność wyrażania swych spostrzeżeń za pomocą plastycznych i muzycznych środków wyrazu na podstawie wybranych baśni H.Ch. Andersena.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
3) wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie zmieniające postępowanie bohatera, określa nastrój w utworze; odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
6) rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.;
7) słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
8) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
10) wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wysłuchuje fragmentów baśni H.Ch. Andersena: „Królowa Śniegu”, „Calineczka”, „ Brzydkie kaczątko”, „Dziewczynka z zapałkami”.

  • Wysłuchuje melodii towarzyszących utworom literackim oraz określa ich nastrój.

  • Wymienia emocje, które towarzyszą mu podczas słuchania baśni.

  • Odpowiada na pytania dotyczące treści utworów.

  • Pracuje w grupie.

  • Dopasowuje melodie do poszczególnych utworów literackich.

  • Wyszukuje informacji w innych dostępnych źródłach.

  • Wymienia tytuły innych baśni Hansa Christiana Andersena.

  • Klasyfikuje bohaterów według baśni, w których występują.

  • Wskazuje elementy występujące w baśni pt. „Calineczka”.

  • Rysuje ilustracje przedstawiającą wybraną baśń.

  • Opowiada o wykonanej przez siebie ilustracji.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.