Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jak powstaje ustawa? - Sejm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje etapy rozpatrywania projektu ustawy w sejmie,
rozważa znaczenie prac nad projektem ustawy w komisjach,
analizuje różnice w pracach sejmowych nad projektami różnych typów ustaw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
inscenizacja;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
ćwiczenia interaktywne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie analizują grafiki przedstawiające fragmenty dostępnych na stronie internetowej sejmu wizualizacji przebiegu procesu legislacyjnego w odniesieniu do trzech różnych ustaw zawarte w e‑materiale.
3. Dyskusja: Jakie różnice dostrzegasz w toku prac nad tymi ustawami? Z czego one wynikają?
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na grupy sześcioosobowe. Zadaniem każdej z nich jest wybór dowolnej uchwalonej ustawy ze strony internetowej sejmu i zaprezentowanie reszcie klasy inscenizacji, w której członkowie grupy odgrywają różne role podmiotów zaangażowanych w procedowanie wybranej ustawy – od projektu do jej uchwalenia (lub nie). Podczas przygotowania inscenizacji uczniowie korzystają ze schematu, by ustalić prawidłowy przebieg procesu legislacyjnego. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają różne warianty przebiegu procesu legislacyjnego w sejmie.
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 5–8. Chętni/wybrani przedstawiają swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność i w razie potrzeby je uzupełniają.
Faza podsumowująca
1) Ćwiczenia interaktywne 1–4.
2) Wykorzystując informacje z e‑materiałów i schematu, każdy z uczniów przygotowuje jedno pytanie testowe (pytanie jednokrotnego wyboru, cztery możliwości odpowiedzi).
3) Uczniowie wymieniają się swoimi pytaniami w parach i sprawdzają, czy potrafią wskazać właściwą odpowiedź. Czynność tę można powtórzyć kilkakrotnie.
Praca domowa:
Rozstrzygnij spór dotyczący głosowania blokowego, o którym mowa w przytoczonych materiałach źródłowych. Pamiętaj o rozważeniu argumentów obu stron.
Materiały pomocnicze:
Internetowe zasoby umieszczone na stronie Sejmu RP w zakładce Prace Sejmu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany przez uczniów do przygotowania się do lekcji powtórkowej.