Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Urbanizacja

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

1) podaje przykłady i wyjaśnia uwarunkowania pionowej i poziomej ruchliwości społecznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia definicję urbanizacji;

  • omawia problemy związane z procesem urbanizacji;

  • analizuje znaczenie miast we współczesnym świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie weryfikują swoją dotychczasową wiedzę. Wypisują na tablicy skojarzenia z pojęciem urbanizacja. Na koniec wybrana osoba podsumowuje ćwiczenie.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie w parach definiują pojęcie urbanizacji. Następnie łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec uczniowie wspólnie wybierają najlepszą definicję.

2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie tekstu „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

3. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

4. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli. Następnie rozmawiają na temat znaczenia miast we współczesnym świecie i uzupełniają mapę o przykłady. Na koniec w parach wykonują ćwiczenia do multimedium.

5. Uczniowie wykonują ćwiczenie 5. Na jego podstawie oraz „Przeczytaj” przechodzą do dyskusji na temat problemów współczesnych miast. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza podsumowująca

1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Daniela Szymańska, Urbanizacja na świecie, Warszawa 2007.

Daniela Szymańska, Geografia osadnictwa, Wyarszawa 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może posłużyć do przygotowania się do lekcji powtórzeniowej.