Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Edyta Gocał
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Legislation in the US / Ustawodawstwo w Stanach Zjednoczonych
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, III.4, III.6, V.12, V.13, VII.3, IX.1, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu ustawodawstwa w Stanach Zjednoczonych.
Uczeń opisuje wady i zalety bycia wpływowym urzędnikiem.
Uczeń wyraża opinię na temat atrakcyjności bycia politykiem.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat systemu politycznego Stanów Zjednoczonych.
Uczeń rozwija wiedzę na temat amerykańskiego Kongresu.
Uczeń rozwija świadomość własnych predyspozycji względem zawodu polityka.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie na forum klasy udzielają odpowiedzi na pytania:
Do you know how laws in Poland are created?
Do you know how laws in the US are created?
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst How the Law Is Made, Enforced, and Interpreted in the US i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę i je uzasadniają, odnosząc się do treści tekstu.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi. Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach i ustnie odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):
What is the role of the President in the process of making new laws?
What rights does the American legal system give to every citizen?
Chętni lub reprezentanci grup przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a następnie realizują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie rozwiązują kolejny poziom krzyżówki, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy oraz nanoszą na tablicę.
Uczniowie rozwiązują ostatni poziom krzyżówki, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie przygotowują wypowiedź do zaprezentowania w grupach lub na forum klasy według instrukcji z Exercise 7 (Sprawdź się): Imagine you are an influential politician. Write 4–5 sentences in which you explain what kind of laws should be introduced to make the life of a teenager easier. Następnie prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): The life of a politician is not always a bed of roses. Write an essay of 200–250 words presenting the advantages and disadvantages of being a public figure in politics.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą własne zdania ze wszystkimi czasownikami z gry edukacyjnej. Następnie porównują zdania na forum klasy.