Autorka e‑materiału: Edyta Gocał

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Legislation in the US / Ustawodawstwo w Stanach Zjednoczonych

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, III.4, III.6, V.12, V.13, VII.3, IX.1, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu ustawodawstwa w Stanach Zjednoczonych.

  2. Uczeń opisuje wady i zalety bycia wpływowym urzędnikiem.

  3. Uczeń wyraża opinię na temat atrakcyjności bycia politykiem.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat systemu politycznego Stanów Zjednoczonych.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat amerykańskiego Kongresu.

  3. Uczeń rozwija świadomość własnych predyspozycji względem zawodu polityka.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie na forum klasy udzielają odpowiedzi na pytania:

  • Do you know how laws in Poland are created?

  • Do you know how laws in the US are created?

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst How the Law Is Made, Enforced, and Interpreted in the US i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę i je uzasadniają, odnosząc się do treści tekstu.

  2. Uczniowie w parach wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi. Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach i ustnie odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • What is the role of the President in the process of making new laws?

  • What rights does the American legal system give to every citizen?

Chętni lub reprezentanci grup przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).

  2. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a następnie realizują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  3. Uczniowie rozwiązują kolejny poziom krzyżówki, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy oraz nanoszą na tablicę.

  4. Uczniowie rozwiązują ostatni poziom krzyżówki, sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna).

Faza podsumowująca:

Uczniowie przygotowują wypowiedź do zaprezentowania w grupach lub na forum klasy według instrukcji z Exercise 7 (Sprawdź się): Imagine you are an influential politician. Write 4–5 sentences in which you explain what kind of laws should be introduced to make the life of a teenager easier. Następnie prezentują wypowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): The life of a politician is not always a bed of roses. Write an essay of 200–250 words presenting the advantages and disadvantages of being a public figure in politics.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą własne zdania ze wszystkimi czasownikami z gry edukacyjnej. Następnie porównują zdania na forum klasy.