Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Eksploracja kosmosu – cele, osiągnięcia i plany
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata.
Uczeń:
4) prezentuje teorię heliocentryczną Mikołaja Kopernika, znaczenie współczesnych metod badań kosmicznych oraz osiągnięcia naukowców, w tym Polaków, w poznawaniu Wszechświata.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
Definiuje cele eksploracji Kosmosu i jej historię.
Wymienia najważniejsze osiągnięcia w historii eksploracji Kosmosu.
Ocenia korzyści płynące z eksploracji Kosmosu.
Opisuje pozytywne i negatywne skutki eksploracji Kosmosu.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom
Formy zajęć: praca indywidualna/w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni przeczytać tekst e‑materiału, zapoznać się z prezentacją multimedialną z e‑materiału.
Faza wprowadzająca
przedstawienie celów lekcji,
wprowadzenie w temat lekcji poprzez przypomnienie najważniejszych etapów eksploracji Kosmosu - pogadanka nauczyciela prowadzona w interakcji z uczniami; uczniowie wymieniają ich zdaniem najważniejsze osiągniecia w dotychczasowej eksploracji Kosmosu.
Faza realizacyjna
omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wysłuchanie audiobooka z e‑materiału i udział w debacie na temat zasadności eksploracji i kolonizacji Kosmosu; temat wiodący: „Czy człowiek powinien stać się gatunkiem międzyplanetarnym?”; uczniowie wyrażają opinię dotyczącą m.in. pozytywnych i negatywnych skutków eksploracji Kosmosu oraz kolonizacji innych planet dla człowieka, środowiska i gospodarki.
podział uczniów na 5 grup (liczebność grup określa nauczyciel); każda grupa dokonuje odmiennie ukierunkowanej oceny problemu potrzeby eksploracji i kolonizacji Kosmosu:
grupa 1 – obiektywna ocena w świetle faktów, liczb, danych statystycznych i innych możliwych do zweryfikowania informacji; uczniowie nie wyrażają żadnych opinii,
grupa 2 – ocena subiektywna, emocjonalna; opinie wyrażane „na gorąco” bez konieczności uzasadniania,
grupa 3 – ocena skoncentrowana na stronach pozytywnych, korzyściach, atutach, pozytywnych aspektach; opinie entuzjastyczne, pozytywne,
grupa 4 – ocena skoncentrowana na stronach negatywnych, wadach, zagrożeniach; opinie negatywne,
grupa 5 – przedstawienie innowacyjnego, oryginalnego, alternatywnego rozwiązania,
prezentacja audiobooka z e‑materiału dotyczącego planów eksploracji i kolonizacji Marsa; uczniowie na bieżąco notują swoje uwagi, refleksje dotyczące zasadności prowadzenia tego typu działań,
kilkuminutowa dyskusja (burza mózgów) w poszczególnych grupach, giełda pomysłów,
przedstawienie wniosków i spostrzeżeń przez poszczególne grupy na forum klasy, po zakończeniu wszystkich wystąpień odbywa się dyskusja – zadaniem nauczyciela jest czuwanie nad jej przebiegiem i przestrzeganiem zasad, zadawanie pytań pomocniczych, wyciąganie wniosków itp.,
podsumowanie prezentowanych w dyskusji i w audiobooku treści mające na celu wypracowanie przez uczniów wspólnego, kompromisowego stanowiska w zakresie potrzeb eksploracji i kolonizacji Kosmosu oraz zagrożeń z tym związanych,
sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów,
ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Pozyskanie z różnych źródeł informacji dotyczących planów eksploracji Kosmosu (innych niż plany kolonizacji Marsa). Wyrażenie opinii na temat korzyści i zagrożeń z tym związanych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zawarte w e‑materiale prezentacja multimedialna i audiobook mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego Ziemi we Wszechświecie (zakres podstawowy i rozszerzony, punkt I). Będzie przydatna także podczas innych lekcji z tego bloku tematycznego dotyczących np. Układu Słonecznego (Ziemia - planeta Układu Słonecznego, zakres podstawowy II, 1).