Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Earth is Our Only Planet / Ziemia jest naszą jedyną planetą

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, I.14, II.2, II.5, III.4, V.1, V.2, V.3

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu ochrony środowiska.

  2. Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym dzieli się z przyjacielem/przyjaciółką pomysłami na wspieranie środowiska oraz opowiada o tym, co robi, by prowadzić ekologiczny tryb życia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat ochrony środowiska.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat ochrony środowiska i ekologicznego trybu życia.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel kieruje uwagę uczniów na podpis pod grafiką Let’s go green i pyta: What does ‘to go green’ mean? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu Green Challenge Week i odpowiedź na pytania: What is the Green Challenge Week? When was it held? Who was involved? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w dwóch grupach A i B. Każda grupa czyta po dwa akapity. Korzystając ze słownika, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo, a następnie tworzą kilka pytań do treści. Po sprawdzeniu przez nauczyciela poprawności wykonania zadania grupy wymieniają się pytaniami (zespół A otrzymuje pytania grupy B i odwrotnie). Uczniowie zapoznają się z pozostałymi fragmentami tekstu i na ich podstawie odpowiadają na pytania. Na zakończenie prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie czytają cały tekst Green Challenge Week i wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie uczniowie w parach rozmawiają na temat poszczególnych elementów umieszczonych w każdej z dwóch kategorii. W tym celu najpierw do każdego elementu dobierają odpowiednie słownictwo z tekstu, które następnie wykorzystują w rozmowie.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, po czym dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki. Dodatkowo klasa może ustalić kilka wspólnych działań przyjaznych środowisku, które podejmie w najbliższym czasie.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  8. Przed wysłuchaniem nagrania uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio) i decydują, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Następnie słuchają nagrania i sprawdzają, czy ich odpowiedzi były prawidłowe. W razie potrzeby uczniowie ponownie słuchają wywiadu i uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści materiału audio.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 23 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach, po czym na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się), wykorzystując słownictwo, które pojawiło się w lekcji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have just won a competition for the best poster about the importance of a green lifestyle. Write an email to your friend, in which you:

  • tell him/her what issues you mentioned;

  • explain what you do in order to save the planet;

  • inform them what prize you got.

Sign your name as XYZ. Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują chmurę wyrazową, w której umieszczają kluczowe słownictwo dotyczące omawianego zagadnienia. Nauczyciel może zaproponować konkretną liczbę wyrazów. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się chmurami z kolegą/koleżanką i tworzą spontaniczną wypowiedź, w której stosują jak najwięcej wyrażeń z chmury.