Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Rozmnażanie bezpłciowe zwierząt

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
b) przedstawia na przykładzie wybranych grup zwierząt sposoby rozmnażania bezpłciowego,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia sposoby rozmnażania bezpłciowego zwierząt;

  • wyjaśnia sens biologiczny rozmnażania bezpłciowego zwierząt;

  • wykazuje różnice między rozmnażaniem bezpłciowym i płciowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • metoda 5 × 5 × 5 (uczniowie w pięciu grupach po pięć osób dyskutują na podany temat);

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • gra dydaktyczna;

  • zagadnienia do losowania.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Na czym polega rozmnażanie organizmów?”, „Jakimi sposobami rozmnażają się organizmy żywe?”, „Jaka jest różnica między rozmnażaniem płciowym a bezpłciowym?”, „U jakich zwierząt występuje rozmnażanie bezpłciowe?”.

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup po pięć osób. Może to zrobić w następujący sposób: na niewielkich karteczkach wypisuje symbole A1, A2, A3, A4, A5, B1, B2, B3, B4, B5 itd. – aż do E5. Stoły oznacza literami A, B, C, D, E. Następnie losowo rozdaje kartki uczniom i prosi ich o znalezienie stołu z odpowiednią literą. Przy drugiej części ćwiczenia nauczyciel numeruje stoły od 1 do 5 i prosi o znalezienie stołu z odpowiednim numerem.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat rozmnażania bezpłciowego zwierząt, na podstawie e‑materiału:

    • grupa A – podział;

    • grupa B – pączkowanie;

    • grupa C – fragmentacja;

    • grupa D – poliembrionia;

    • grupa E – partenogeneza.

  3. Nauczyciel informuje, że każdy będzie prezentował przygotowane informacje w drugiej części ćwiczenia.

  4. Nauczyciel obserwuje pracę grup. Odpowiada na pytania, w razie potrzeby udziela dodatkowych instrukcji.

  5. Po upłynięciu wyznaczonego czasu nauczyciel tworzy nowe grupy, tak by w każdej znalazł się przedstawiciel każdej z poprzednich grup; numeruje stoły od 1 do 5.

  6. Po zmianie miejsc nauczyciel wyznacza czas na omówienie wszystkich zagadnień przez grupy. Następnie każdy zespół uzupełnia schemat przedstawiający sposoby rozmnażania bezpłciowego, wpisując informacje, u jakich organizmów ono występuje i na czym polega (materiały pomocnicze – zał. 1).

  7. Grupy kolejno prezentują swoje schematy.

  8. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną i wykonanie do niej poleceń.

  9. Po wykonaniu poleceń chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną. Każda z grup losuje trzy zagadnienia (materiały pomocnicze – zał. 2) i układa do nich pytania. Pytania kierowane są do pozostałych grup. Grupa, która odpowie poprawnie, otrzymuje 1 pkt – wygrywa ta, która zdobędzie najwięcej punktów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

RlKHxqYtpc3UJ

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 1. Sposoby rozmnażania bezpłciowego”.

Załącznik 1. Schemat: Sposoby rozmnażania bezpłciowego.
Plik PDF o rozmiarze 83.00 KB w języku polskim
RpdoJYcZzfIcf

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 2. Zagadnienia do losowania”.

Załącznik 2. Zagadnienia do losowania.
Plik PDF o rozmiarze 18.17 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji, jak również na lekcji dotyczącej partenogenezy.