Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Dlaczego dachy pokryte miedzią stają się zielone a blachę stalową pokrywa się cynkiem?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze reakcje zachodzące w czasie pasywacji miedzi i cynku;
wymienia czynniki wpływają na procesy pasywacji miedzi i cynku;
wyjaśnia, dlaczego na elementach zawierających miedź pojawia się zielonkawy osad;
wyjaśnia powstawanie białej rdzy.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
praktyczna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
gra edukacyjna;
sketchnotka;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją:
Dwa dni przed lekcją nauczyciel zleca uczniom przeprowadzenie w domu eksperymentu „Patynowanie miedzianych monet” - (instrukcja w materiałach pomocniczych), rozdaje uczniom karty pracy. Nauczyciel omawia zasady BHP w kontakcie z octem.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Z czego są zbudowane dachy wielu budynków i budowli, w tym kościołów? Czy każdy materiał pokryje się zielonym nalotem?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Co to jest patyna lub śniedź?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Chętni uczniowie prezentują na forum efekty swojej pracy dotyczące eksperymentu na forum klasy. Zdjęcia uczniowie mogą wyświetlić na tablicy multimedialnej.
Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” dotyczące procesów zachodzących na korodowanych metalach, cynkowania oraz pasywacji układają pytania do treści. Po wyznaczonym czasie uczniowie zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Ewentualne zaistniałe niezrozumiałe kwestie nauczyciel wyjaśnia na forum klasy.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące treści dotyczące lekcji: Dlaczego dachy pokryte miedzią stają się zielone, a blachę stalową pokrywa się cynkiem? - trwa dyskusja na forum klasy wyjaśniająca te procesy.
Uczniowie w zeszytach tworzą sketchnotkę. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują na forum efekty swojej pracy.
Nauczyciel proponuje uczniom grę edukacyjną - praca w parach. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują ćwiczenie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia karteczkami samoprzylepnymi z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grę edukacyjną uczniowie mogą wykorzystać w fazie przygotowania do lekcji czy pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje samoprzylepne karteczki.
Doświadczenie chemiczne „Patynowanie miedzianych monet”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: talerzyk.
Odczynniki chemiczne: ocet, trzy miedziane monety, np. 1 grosz, 2 grosze, 5 groszy.
Instrukcja wykonania:
Połóż na talerzyku papierowy ręcznik, a na nim miedziane monety, po czym przykryj całość papierem i zalej octem.
Po kilku godzinach przeprowadź obserwacje.
Wykonaj zdjęcia.
Przykładowe obserwacje: monety pokrywają się zielonym nalotem. Przykładowy wniosek – Monety pokrywają się patyną: między octem (kwasem octowym) a miedzią zachodzi reakcja chemiczna.
Karta charakterystyki substancji.
Karta pracy ucznia: