Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Działanie silnika spalinowego w świetle praw mechaniki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechaniki bryły sztywnej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | - project‑based learning, |
Formy zajęć: | praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, kawałki drewna lub tektury, narzędzia do wycinania, kleje |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wypisuje na tablicy nazwy elementów składających się na układ napędowy silnika (tłok, korbowód, wał korbowy, zawory, komora spalania, wałek rozrządu…). Następnie pyta uczniów, które z tych słów znają i rozumieją funkcję, jaką pełnią te elementy. Nauczyciel zbiera wiedzę uczniów, uzupełniając ewentualne braki. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prezentuje symulację interaktywną z niniejszego e‑materiału, pokazującą pracę tłoka. Aby upewnić się, że wszyscy uczniowie zrozumieli zasadę działania mechanizmu korbowego, nauczyciel prosi o rozwiązanie zadań 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie dobierają się w grupy, z zadaniem zbudowania prostego mechanizmu korbowego. Mogą wykorzystać do tego różne materiały, np. formować wał korbowy z drutu lub wyciąć go z tektury, a jako cylinder, w którym porusza się tłok, wykorzystać tekturę po ręczniczkach papierowych. Grupy pracują niezależnie, nauczyciel doradza im indywidualnie. Na koniec każda z grup prezentuje skonstruowany przez siebie mechanizm. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podkreśla, że mechanizm korbowy wykorzystywany jest w wielu urządzeniach, od historycznych (jak naciąg kuszy), po współczesne (jak maszyny do szycia). Nauczyciel wspólnie z ochotnikiem rozwiązuje na tablicy zadanie 5. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 4 jest pracą domową, z poleceniem znalezienia w Internecie dodatkowych artykułów dyskutujących temat mocy silnika i jego momentu obrotowego. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem. Można również podjąć się konstrukcji wałka rozrządu, narzucając np. czas, po jakim kolejne krzywki mają uderzać w podstawę konstrukcji. Możliwe jest również wykonanie odwróconej klasy, a w trakcie lekcji prezentacja projektów wykonanych w domu. |