Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Klonowanie roślin
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega klonowanie roślin.
Wyjaśnisz, na czym polega klonowanie naturalne roślin.
Opiszesz proces klonowania roślin drogą mikrorozmnażania.
Scharakteryzujesz poszczególne etapy mikrorozmnażania.
Omówisz przebieg zakładania kultur in vitro i mikrorozmnażania roślin.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem samouczkiem;
obserwacja;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Klonowanie roślin”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na połączeniu pojęć związanych z lekcją z ich definicją) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia pędy trzykrotki (lub innej rośliny) w trakcie ukorzeniania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Praca z multimedium („Film samouczek”). Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Nauczyciel, nawiązując do ilustracji okładkowej, prezentuje przyniesiony okaz rośliny. Pyta uczniów: „W jaki sposób można rozmnożyć trzykrotkę? Dlaczego odłamany fragment pędu wytworzy korzenie? Jakie cechy będą miały nowe rośliny w stosunku do macierzystej?”. Po chwili na zastanowienie się chętni lub wybrani uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z treścią filmu, w celu poznania etapów mikrorozmnażania roślin jako sposobu klonowania tych organizmów.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach – gra dydaktyczna. Uczniowie dzielą się na zespoły i na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film samouczek” układają pytania quizowe dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia od 4 do 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Czym jest klonowanie roślin?
– Czym jest mikrorozmnażanie roślin?
– Dlaczego ludzie klonują rośliny w drodze mikrorozmnażania?
Praca domowa:
Wyszukaj informacje na temat rozmnażania wegetatywnego w warunkach domowych i spróbuj sklonować roślinę, wykorzystując jej liść – np. skrętnika, sępolię fiołkową, peperomię, sansewierię lub inny wybrany gatunek, który można w ten sposób rozmnożyć.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.