Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co się dzieje podczas działania prądnicy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. Magnetyzm. Uczeń:
9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, dlaczego prądnica daje napięcie przemienne i od czego zależy maksymalna wartość tego napięcia;

  2. uzasadnia potrzebę wykonywania pracy podczas obracania ramki;

  3. wyjaśnia, dlaczego moment siły zewnętrznej obracającej ramkę wykonuje pracę.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: działanie prądnicy jako urządzenia będącego źródłem siły elektromotorycznej (napięcia), w którym praktycznie wykorzystuje się zjawisko indukcji elektromagnetycznej.

Nauczyciel przedstawia rysunek ze schematem prądnicy i prosi uczniów o przedstawienie zasady działania prądnicy. Następnie stawia pytanie o źródło energii wydzielanej w obwodzie zasilanym prądnicą.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyprowadza wzór opisujący napięcie przemienne uzyskiwane za pomocą prądnicy. Może zrobić to przez analogię do ruchu drgającego (jak w tekście), może przeprowadzić rachunek matematyczny obliczając granicę funkcji będącej ilorazem różnicowym.

Uczniowie przechodzą do samodzielnego zapoznawania się z animacją. W trakcie tego działania proszeni są o aktywność i udzielanie odpowiedzi na stawiane przez lektora pytania: o kierunek prądu, o kierunek siły elektrodynamicznej działającej na poszczególne boki ramki. W końcu wnioskują o dodatniej pracy momentu siły obracającej prądnicę, która to praca odnajduje się w energii wydzielonej w obwodzie na skutek przepływu prądu.

Faza podsumowująca:

Uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania: 2, 3, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. Są najistotniejsze.

Praca domowa:

Zadania: 1, 4, 7, 8 w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Użyta w tym e‑materiale animacja mogłaby być zastosowana w realizacji innych tematów np. związanych z regułą Lenza.