Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co się dzieje podczas działania prądnicy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: działanie prądnicy jako urządzenia będącego źródłem siły elektromotorycznej (napięcia), w którym praktycznie wykorzystuje się zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Nauczyciel przedstawia rysunek ze schematem prądnicy i prosi uczniów o przedstawienie zasady działania prądnicy. Następnie stawia pytanie o źródło energii wydzielanej w obwodzie zasilanym prądnicą. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyprowadza wzór opisujący napięcie przemienne uzyskiwane za pomocą prądnicy. Może zrobić to przez analogię do ruchu drgającego (jak w tekście), może przeprowadzić rachunek matematyczny obliczając granicę funkcji będącej ilorazem różnicowym. Uczniowie przechodzą do samodzielnego zapoznawania się z animacją. W trakcie tego działania proszeni są o aktywność i udzielanie odpowiedzi na stawiane przez lektora pytania: o kierunek prądu, o kierunek siły elektrodynamicznej działającej na poszczególne boki ramki. W końcu wnioskują o dodatniej pracy momentu siły obracającej prądnicę, która to praca odnajduje się w energii wydzielonej w obwodzie na skutek przepływu prądu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania: 2, 3, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. Są najistotniejsze. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1, 4, 7, 8 w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Użyta w tym e‑materiale animacja mogłaby być zastosowana w realizacji innych tematów np. związanych z regułą Lenza. |