Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.2.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Hey Mieter! Was darfst du?/Hej najemco! Co ci wolno?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat miejsca zamieszkania ze szczególnym uwzględnieniem kwestii praw lokatorskich.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada, jak powstała tradycja wynajmu w Niemczech,
przedstawia kilka praw najemcy,
analizuje umowę najmu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie części zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy umowa, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu przez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z audiobookiem, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów, odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wyświetla lub rozdaje uczniom fragment umowy najmu w języku niemieckim w formie papierowej i pyta: Was für ein Dokument ist das? Welche Informationen beihnaltet es? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst wprowadzający i pyta: Worüber werden wir heute sprechen? Was meint ihr? Wie kann das Thema des heutigen Unterrichts lauten? Wybrani uczniowie podają propozycje tematów lekcji.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie dobierają się w pary. Każda para uczniów otrzymuje od nauczyciela niemiecko‑polską fiszkę z jednym wyrazem, związanym z tematem lekcji. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wyjaśnienia w języku niemieckim. Przykładowe wyrazy to: der Mieter, der Vermieter, die Miete, die Warmmiete, die Kaltmiete, der Mietvertrag, der Untermieter, die Betriebskosten, die Mietwohnung, die Miettradition, die Mietrechte, der Mietverein, itd. Pozostali uczniowie odgadują, o jaki wyraz chodzi. Swoje propozycje podają w języku niemieckim lub języku polskim. Dany wyraz zostaje następnie zapisany w języku niemieckim na tablicy. Powstaje mapa pojęć do lekcji.
Nauczyciel pyta: Was versteht ihr unter dem Titel des Textes? Ist Deutschland ein Mieterland? Warum? Warum nicht? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst źródłowy. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1, 2 oraz 3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu lub do jakich informacji odnoszą się poszczególne wyrazy z tekstu, na podstawie treści tekstu tworzą zwroty, łącząc poszczególne wyrazy.
Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu, zadając kilka pytań, np. Was bedeutet das Wort „ein Mieterland”? Warum sagt man, dass Deutschland ein Mieterland ist? Mit welchem Ereignis oder Prozess ist die Miettradition in Deutschland verbunden? Wer vertritt die Interessen und Rechte der Mieter?
Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania w Übung 4 w części Przeczytaj, a następnie dobierają się w pary i wspólnie – na podstawie umowy najmu przedstawionej w tym ćwiczeniu – przygotowują krótką wypowiedź ustną w formie dialogu między wynajmującym mieszkanie i najemcą. Jeden uczeń wciela się w rolę najemcy mieszkania i zadaje pytania dotyczące warunków najmu oraz mieszkania, drugi uczeń odpowiada i udziela informacji na podstawie umowy.
Uczniowie zapoznają się z treścią nagrania: Hey Mieter! Was darfst du?
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1, 2 i 3 w części Audiobook. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią nagrania oraz uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje arkusz Placemat. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie najważniejszych praw i obowiązków najemcy. Każdy uczeń z grupy wpisuje własne propozycje w swoim polu na arkuszu Placemat, a następnie uczniowie omawiają poszczególne punkty i wpisują w środkowe pole wspólną wersję. Przedstawiciel jednej grupy prezentuje zapisane prawa i obowiązki na forum klasy, zapisując je na tablicy. Przedstawiciele pozostałych grup uzupełniają informacje, które nie pojawiły się wcześniej.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie kolejno wyjaśniają poszczególne prawa najemcy zapisane na tablicy. Uczniowie wykorzystują mapę pojęć, zapisaną na początku lekcji.
W ramach podsumowania uczniowie mogą układać dialogi – odgrywać rolę najemcy lub właściciela lokalu i symulować rozstrzyganie spornych sytuacji, powołując się na poznane prawa lokatorskie.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest wyszukanie informacji, jakie prawa lokatorskie obowiązują w Polsce. Uczeń wybiera jedno z nich i prezentuje je w dowolnej formie.
Uczniowie formułują wypowiedź pisemną na jeden z tematów z Aufgabe 7 lub Aufgabe 8. Uczniowie opisują przynajmniej trzy sprawy, które należy omówić przed wynajęciem mieszkania i uzasadniają swoje zdanie lub opisują prawo lokatora, które jest niekorzystne dla właściciela mieszkania i podają argumenty.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka
Przed lekcją: na podstaie tytułu audiobooka uczniowie wyszukują informacji/artykułów w internecie na temat praw najemcy w Niemczech i wypisują powtarzające się w nich terminy/hasła/wyrażenia.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie przedstawionych w audiobooku praw lokatora i właściciela uczniowie tworzą krótką historyjkę (ok. 10–12 zdań), obrazującą wybrane prawo lokatorskie.
Po lekcji: uczniowie pozszerzają treść audiobooka o dodatkowe informacje, które wyszukują w internecie. Uczniowie przygotowują ankietę w języku niemieckim dotyczącą wiedzy na temat praw lokatorskich.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0