| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (βbetaIndeks górny ++, βbetaIndeks górny ––). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
|
| Uczeń:
dowiaduje się czym jest przemiana beta plus;
zapisuje równanie przemiany plus;
wyznacza warunek energetyczny zajścia przemiany beta plus;
poznaje proces wychwytu elektronu;
zapisuje równanie procesu wychwytu elektronu oraz energetyczny warunek jej zajścia.
|
| |
| |
| praca zespołowa, praca indywidualna |
| |
| |
|
|
Nauczyciel zaciekawia uczniów wypytując ich o skojarzenia związane ze słowem antymateria i ewentualne źródła antymaterii. Nauczyciel rozpoznaje stan wiedzy uczniów wypytując o radioaktywność i znane przemiany jądrowe. Nauczyciel precyzuje temat lekcji. |
|
Nauczyciel wprowadza pojęcie przemiany beta plus i zapisuje równanie przemiany. Nauczyciel komentuje kolejne człony równania, w tym pozyton, zwany też antyelektronem oraz neutrino elektronowe. Nauczyciel wprowadza pojęcie anihilacji pozytonu z elektronem oraz poleca uczniom znalezienie energii fotonów emitowanych w tym procesie. Nauczyciel podaje wartość masy spoczynkowej elektronu oraz prędkości światła. Nauczyciel wprowadza wzór określający warunek energetyczny przemiany beta plus. Nauczyciel wprowadza drugi typ przemiany - wychwyt elektronu oraz zapisuje jaj równanie i warunek zajścia. |
|
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3 i 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału sprawdzając poprawność rozwiązywanych zadań. Nauczyciel ocenia pracę uczniów rozwiązujących zadanie, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. |
|
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z zasadą działania pozytonowej tomografii komputerowej (PET). |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane do poszerzenia wiedzy oraz utrwalenia materiału po lekcji. |