Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przemiana beta plus

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (betaIndeks górny +, betaIndeks górny –).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowiaduje się czym jest przemiana beta plus;

  2. zapisuje równanie przemiany plus;

  3. wyznacza warunek energetyczny zajścia przemiany beta plus;

  4. poznaje proces wychwytu elektronu;

  5. zapisuje równanie procesu wychwytu elektronu oraz energetyczny warunek jej zajścia.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca zespołowa, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

tablica nuklidów

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów wypytując ich o skojarzenia związane ze słowem antymateria i ewentualne źródła antymaterii.
Nauczyciel rozpoznaje stan wiedzy uczniów wypytując o radioaktywność i znane przemiany jądrowe.
Nauczyciel precyzuje temat lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wprowadza pojęcie przemiany beta plus i zapisuje równanie przemiany.
Nauczyciel komentuje kolejne człony równania, w tym pozyton, zwany też antyelektronem oraz neutrino elektronowe.
Nauczyciel wprowadza pojęcie anihilacji pozytonu z elektronem oraz poleca uczniom znalezienie energii fotonów emitowanych w tym procesie. Nauczyciel podaje wartość masy spoczynkowej elektronu oraz prędkości światła.
Nauczyciel wprowadza wzór określający warunek energetyczny przemiany beta plus.
Nauczyciel wprowadza drugi typ przemiany - wychwyt elektronu oraz zapisuje jaj równanie i warunek zajścia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3 i 7 z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału sprawdzając poprawność rozwiązywanych zadań.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów rozwiązujących zadanie, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z zasadą działania pozytonowej tomografii komputerowej (PET).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane do poszerzenia wiedzy oraz utrwalenia materiału po lekcji.