Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytmy liczbowe w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz algorytm szukania liczb bliźniaczych wśród liczb pierwszych.
Scharakteryzujesz sposób na otrzymanie liczby doskonałej.
Sprawdzisz, czy dwie liczby są zaprzyjaźnione.
Użyjesz różnych struktur danych w języku Python.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie algorytmy liczbowe zaprezentowane w e‑materiale teoretycznym.
Chętne lub wybrane osoby przygotowują prezentacje dotyczące liczb o ciekawych właściwościach.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytmy liczbowe w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Chętna lub wybrana osoba przypomina poznane algorytmy liczbowe.
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie przyklady liczb o ciekawych właściwościach.
Uczniowie na podstawie zaprezentowanych wystąpień przygotowują mapę myśli podsumowującą informacje o liczbach o ciekawych właściwościach.
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują przedstawione w niej rozwiązania Przykładów 1, 2 i 3. Nauczyciel odpowiada na ew. pytania.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie w parach rozwiązują Problem 1. Porównują swoje implementacje z prezentacją. Następnie indywidualnie wykonują Ćwiczenie 1 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Chętna lub wybrana osoba prezentuje swoje rozwiązanie. Nauczyciel omawia je i wskazuje ew. błędy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują Ćwiczenia 1–2 z sekcji „Sprawdź się”. Chętna lub wybrana osoba prezentuje swoje rozwiązanie. Nauczyciel omawia je i wskazuje ew. błędy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.