Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.9.5
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Tytuł e‑materiału: Fake oder Fakt? / Fejk czy fakt?
Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Informowanie, wypowiadanie się na temat znaczenia, prawdziwości i roli informacji medialnych.
Podstawa programowa:
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
analizuje wypowiedzi nastolatków pod kątem świadomego korzystania z informacji dostępnych w Internecie;
definiuje termin fake news;
wyjaśnia, na co powinno zwracać się uwagę podczas poszukiwania informacji.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, unikanie tematu rozmowy bądź jego zmiana, tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
zadawanie pytań (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie oraz o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (z kolegami/koleżankami na tym samym poziomie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca: wspólne czytanie, Think‑Pair‑Share;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tekst źródłowy podzielony na trzy fragmenty,
multimedium (animacja),
karteczki z informacjami prawdziwymi i fałszywymi,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby podzielili się na kilkuosobowe grupy. Każdej z grup rozdaje przygotowane przez siebie karteczki z wypisanymi informacjami dotyczącymi sytuacji w kraju i na świecie, które pojawiały się ostatnio w gazetach, lub też są to informacje zmyślone. Uczniowie zastanawiają się, które informacje są prawdziwe, a które – fałszywe.
Uczniowie podają argumenty potwierdzające ocenę opiniowanych przez siebie informacji – co zadecydowało o uznaniu ich za prawdziwe, a co za fake newsy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst: Ich bin ein bewusster Internetnutzer został podzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z pierwszym fragmentem i losuje jedno z trzech zadań:
a) Przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu.
b) Zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe wyrazy/fragmenty tekstu.
c) Streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w swoich grupach wyniki pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu drugiego i trzeciego.
Następnie uczniowie sprawdzają rozumienie tekstu, rozwiązując Übung 1–3 w części Przeczytaj. W tym momencie nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share. Najpierw uczniowie pracują sami, następnie w parze porównują swoje odpowiedzi i wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie zapoznają się z animacją 2D. Na jej podstawie formułują listę zachowań w przypadku prawdopodobieństwa rozpowszechniania fake newsów.
Po zakończeniu pracy indywidualnej nad listą zachowań uczniowie dobierają się w pary, analizują przygotowane zestawy zachowań i opracowują wspólne rozwiązanie, które prezentują na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wypowiadają się na forum klasy na temat znaczenia, prawdziwości i roli informacji medialnych. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.: Warum sind Fake News gefährlich?, Wie kann man nachprüfen, ob eine Nachricht wahr oder eine Falschmeldung ist?, Welche Rolle spielen veröffentlichte Nachrichten und Informationen?
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali w języku niemieckim trzy informacje o sobie, dwie prawdziwe i jedną fałszywą. Wybrani uczniowie czytają zapisane informacje. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć, która z nich jest fałszywa.
Praca domowa
Uczniowie realizują polecenie do Aufgabe 8: przygotowują dla swojej klasy krótką prezentację na temat korzystania z Internetu. Wyjaśniają w niej osobom z klasy, na co należy uważać, aby ochronić się przed fałszywymi informacjami.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: uczniowie odświeżają i utrwalają słownictwo dotyczące środków masowego przekazu, nośników informacji;
w trakcie lekcji: uczniowie rozbudowują posiadaną wiedzę i łączą ją z nową wiedzą (konekcjonizm); nauczyciel prezentuje animację bez dźwięku, zatrzymuje ją na wybranych kadrach, a uczniowie opisują oglądane obrazy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przygotowują zestaw porad, na co powinno się zwracać uwagę, aby rozróżnić fake news od faktu, informacje zostają zawieszone w klasie na gazetce lub ścianie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0