Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.11.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Alltag mit der Corona‑Infektion / Moja codzienność z koronawirusem
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji: Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat życia podczas pandemii koronawirusa.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uporządkuje słownictwo związane z pandemią koronawirusa;
oceni, czy podobały mu się zajęcia online;
wyjaśni, jak koronawirus zmienił jego życie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie prosi uczniów o wypisanie w zeszycie słówek, które kojarzą im się z izolacją.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na forum w części Przeczytaj.
Następnie indywidualnie rozwiązują Übung 1 z części Przeczytaj. Nauczyciel może poprosić uczniów, by w parach sprawdzili poprawność rozwiązania i znaleźli w tekstach zdania zawierające właściwe informacje. Uczniowie wykonują także w parach Übung 2 z części Przeczytaj celem utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zadania, w których występuje czas przeszły Präteritum, np.: Es war sehr schwierig für uns/Leider hatten wir sechs Monate lang keine Trainings i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się ten czas. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj.
Uczniowie słuchają nagrania i następnie wykonują Übung 1, 2 oraz Übung 3.
Uczniowie wykonują Aufgaben 1‑2 oraz Aufgabe 4 z części Sprawdź się, które stanowi przygotowanie do dalszego ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie odpowiedzieli sobie, jak pandemia koronawirusa zmieniła ich życie. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty do rozmowy, np.: Die Zeit des Coronavirus hat …, Wir hatten …, Wir haben … gesessen, Wir haben … getragen.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 3 oraz Aufgabe 5 z części Sprawdź się.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z pliku audio do dyskusji o tym, jak pandemia koronawirusa zmieniła życie ludzi;
po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z pandemią koronawirusa.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0