Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.6.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gewürze für deine Gesundheit/Przyprawy dla twojego zdrowia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat odżywiania ze szczególnym uwzględnieniem informowania o zdrowotnym wpływie przypraw
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy przypraw w języku niemieckim;
opisuje działanie zdrowotne przypraw;
uzasadnia, dlaczego warto używać przypraw.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne,
podejście komunikacyjne,
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie,
aktywizująca – gry dydaktyczne, bilet na wyjście z klasy, burza mózgów, kula śnieżna,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie prosi ich o wymienienie, nazwanie przypraw, które znają, lubią, których używają, oraz prosi o sprecyzowanie, jaki smak nadają dane przyprawy potrawie (burza mózgów).
Uczniowie przygotowują listy przypraw, które wymienili, według smaków, jakie nadają one potrawie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają, czy i w jakim stopniu zrozumieli tekst, wykonując Übung 1 i 2. Na forum klasy nauczyciel zadaje pytania z Übung 4 oraz podkreśla zdrowotne właściwości przypraw. Nauczyciel pyta, czy uczniowie zwracają uwagę na przyprawy w swoim jadłospisie, czy chętnie i świadomie je stosują, a jeśli tak, to które przyprawy preferują.
Uczniowie na polecenie nauczyciela rozmawiają przez chwilę w parach, wymieniają się doświadczeniami w zakresie wspomagania leczenia naturalnymi produktami, ziołami itp. Sporządzają wspólnie listę, tworzą zespoły czteroosobowe i ją uzupełniają, następnie po kolei prezentują zebrane informacje na forum klasy (metoda kuli śnieżnej).
Nauczyciel rozdaje uczniom po jednej karteczce z napisanym przez siebie krótkim tekstem (może także wykorzystać efekt zaskoczenia i wcześniej umieścić karteczki pod krzesłami lub blatami stolików uczniów). Teksty nawiązują do przypraw (i ich leczniczego działania) wymienionych w multimedium, np. Tut dir dein Magen weh? Hast du Probleme mit Verdauung? Oder hast du etwa permanent schlechte Laune? Nimm doch …! Dann hast du gute Chance, dass es dir besser gehen wird. Dein Husten ist schrecklich! Versuch mal mit … und befreie deine Atemwege vom Schleim!
Uczniowie analizują informacje zawarte w multimedium i proponują przyprawę, która mogłaby być pomocna w opisanej sytuacji. Następnie wykonują ćwiczenia do filmu – Übung 2 i 4. W Übung 4 opisują przyprawę, którą wytypowali jako środek leczniczy na przypadłości opisane na kartce (krok 4).
Uczniowie przedstawiają opis przyprawy (Übung 4) bez podawania jej nazwy, pozostali uczniowie odgadują, o jaką przyprawę chodzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie na kartkach – „biletach na wyjście z klasy” – piszą krótkie odpowiedzi na pytania podsumowujące treść lekcji, np. Warum soll man Gewürze verwenden? Welches Gewürz möchtest du verwenden? Warum?
Praca domowa
Uczeń wykonuje Aufgabe 8 w części Sprawdź się: pisze krótki wpis na blog o tematyce zdrowego żywienia, uzasadnia, dlaczego warto dodawać przyprawy do potraw, i podaje przykłady pozytywnego oddziaływania przypraw na zdrowie ludzi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium (film):
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; uczniowie przygotowują na bazie słowniczka fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, odwoływanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową; stworzenie przepisów na potrawy, w których powinno się użyć jak najwięcej poznanych przypraw; uczniów można podzielić na grupy, które wylosują kraj, według którego stworzą przepis z wykorzystaniem przypraw, każdy z wylosowanych krajów powinien być bardzo charakterystyczny pod względem poznanych przypraw;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, próba świadomego wykorzystania słownictwa; nauczyciel przynosi poznane przyprawy w pojemnikach lub słoikach, bez nazw, uczniowie rozpoznają przyprawy po wyglądzie lub zapachu, nazywają je oraz omawiają, do czego służą, jakie posiadają właściwości.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0