Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Thanksgiving Day / Święto Dziękczynienia
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.6, I.9, I.14, II.5, III.3, III.4, III.5, V.2, V.3, V.8, V.10, V.11, V.12, VIII, IX.1, IX.2, X, XII, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące Święta Dziękczynienia.
Uczeń potrafi podać przepis na tradycyjne danie z indyka podawane w Święto Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych.
Uczeń potrafi przedstawić historię Święta Dziękczynienia.
Uczeń potrafi opisać, w jaki sposób Amerykanie obchodzą Święto Dziękczynienia.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat obchodów Święta Dziękczynienia.
Uczeń kształtuje świadomość różnic w tradycjach kulturowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: What do you know about Thanksgiving? Where/when is it celebrated? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie łączą wyrazy z ich definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Thanksgiving Day i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj), podając odpowiedzi oraz ich uzasadnienia na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj), podając odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie, pracując w niewielkich zespołach, odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):
What elements of celebrating Thanksgiving have you experienced in your own culture?
What typical culinary elements of the Thanksgiving meal are represented in your family’s menu?
Which Thanksgiving dish would you like to prepare for your family and which wouldn’t you cook? Why?
Po zakończeniu rozmów reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają prezentację multimedialną na forum klasy, a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Podają je i uzasadniają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Prezentują je na forum klasy i nanoszą na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Odczytują zdania na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Prezentują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
Where is Thanksgiving Day celebrated and why?
What activities do people practise on Thanksgiving Day?
What are the main traditional dishes on Thanksgiving Day?
Uczniowie starają się przytoczyć jak najwięcej szczegółowych informacji z e‑materiału.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about your visit to the USA on Thanksgiving Day to a friend from England. In the email:
tell him/her who you spent Thanksgiving Day with;
explain what the activities were;
share information about things that you ate;
say which part of the meal you enjoyed the most.
Your answer should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału, artykuł BBC na temat Thanksgiving: „Thanksgiving: Why some push back against the holiday's 'mythology'.” https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63735477
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie wyszukują przepis na wegetariańską alternatywę dla tradycyjnego indyka i przygotowują na ten temat prezentację multimedialną podobną do tej z e‑materiału. Prezentacja powinna składać się z 3‑5 slajdów, które uczeń zaprezentuje na forum klasy, opowiadając przy tym o przygotowaniu potrawy.
Dodatkowo, nauczyciel może poprosić uczniów o przeczytanie artykułu na temat Święta Dziękczynienia z zasobów BBC i poprosić o 100‑wyrazowe streszczenia, oraz o odniesienie się to treści artykułu na kolejnej lekcji. Pytania, które może zadać nauczyciel by pobudzić uczniów do dyskusji to np.: Do you agree with those who push back against Thankgiving? Why/Why not?