Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Praktyczne wykorzystanie odbiornika GPS przy dokumentowaniu prowadzonych obserwacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony: I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.
Uczeń:
wykorzystuje odbiornik GPS do dokumentacji prowadzonych obserwacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia podstawowe typy urządzeń GPS i ich funkcje
wykorzystuje odbiornik GPS do dokumentowania prowadzonych obserwacji
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, praca w grupach – tworzenie schematu projektu obserwacji, elementy projektu edukacyjnego
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, odbiorniki GPS, e‑materiał – w tym film edukacyjny, podręcznik, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze:
Strona edukacyjna z materiałami na temat systemu GPS: GPS.gov (dostęp 15.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – np. ćwiczenia wykorzystujące odbiornik GPS do określania współrzędnych geograficznych wybranych obiektów.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podali przykłady wykorzystania systemu GPS – burza mózgów.
Uczniowie zapisują podawane przykłady na tablicy.
Jeżeli nie został podany przykład, że system GPS można wykorzystać również przy dokumentacji prowadzonych obserwacji w terenie, to dopowiada go nauczyciel.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem, następnie inicjuje pogadankę na temat powszechnie dostępnych odbiorników GPS.
Następnie klasa ogląda film edukacyjny zawarty w e‑materiale ukazujący przykładowe wykorzystanie GPS w prowadzonych przez ucznia obserwacjach i ich dokumentacji.
Po obejrzeniu filmu nauczyciel dzieli klasę na grupy (5–6 osób), każda z nich ma wybrać przykład obserwacji w terenie (możliwej do realizacji w najbliższej okolicy), przy dokumentowaniu której będzie można wykorzystać GPS – nauczyciel przypomina, że uczniowie podczas pracy w grupie mogą korzystać z e‑materiału.
Grupy tworzą schemat zawierający przebieg obserwacji z uwzględnieniem odbiornika GPS, nauczyciel wspiera pracę grup, dba o to, aby nie powtarzały się przykłady obserwacji.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu grupy prezentują swoje schematy obserwacji, podkreślając miejsca, gdzie zostanie wykorzystany odbiornik GPS.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia pracę grup – może wywiązać się dyskusja (ewentualne wprowadzanie małych zmian, poprawek, pomysłów…).
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobyte umiejętności.
Praca domowa
Uczniowie mają za zadanie wykonać w grupach, w określonym przez nauczyciela czasie, zaplanowane przez siebie obserwacje z wykorzystaniem GPS – projekt edukacyjny.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać przy projektach edukacyjnych, lekcjach terenowych (np. pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych…) do przypomnienia sposobu tworzenia dokumentacji z wykorzystaniem odbiornika GPS.