Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Choroby przenoszone drogą płciową i sposoby zapobiegania im

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
8) przedstawia wybrane choroby przenoszone drogą płciową (kiła, rzeżączka, chlamydioza, rzęsistkowica, zakażenia HPV, grzybice narządów płciowych) oraz sposoby ich profilaktyki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz czynniki ryzyka wystąpienia chorób przenoszonych drogą płciową.

  • Omówisz wybrane choroby przenoszone drogą płciową.

  • Sklasyfikujesz choroby przenoszone drogą płciową ze względu na czynnik etiologiczny.

  • Poznasz sposoby profilaktyki tych chorób.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i na środku tablicy zapisuje hasło „Choroby przenoszone drogą płciową”. Wyjaśnia uczniom, że ich zadaniem będzie opracowanie fragmentów mapy myśli, które będą rozwinięciem podanego hasła. Każdej grupie zostaje przydzielone inne zagadnienie:

    • grupa I – zakażenia bakteryjne;

    • grupa II – zakażenia wirusowe;

    • grupa III – zakażenia grzybicze i pierwotniakowe.

  2. Uczniowie konstruują fragmenty mapy myśli na otrzymanych arkuszach papieru.

  3. Uczniowie w kolejności wyznaczonej przez nauczyciela prezentują wyniki swojej pracy.

  4. Praca z grafiką interaktywną pt. „Przyczyny zakażeń wirusem HIV w wybranych krajach Europy”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenie nr 1 („Przeanalizuj grafikę interaktywną i nazwij drogi, którymi wirus HIV wnika do ustroju. Zaproponuj trzy sposoby zapobiegania zakażeniu”) oraz polecenie nr 2 („Na podstawie grafiki interaktywnej narysuj wykres przedstawiający przyczyny zakażeń wirusem HIV w podanych krajach, a następnie sformułuj jeden wniosek”). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję:

    • W jaki sposób dochodzi do przenoszenia chorób wenerycznych?

    • Jakie należy zachować środki ostrożności, aby uniknąć zakażenia?

    • Do jakiego lekarza należy udać się na badania kontrolne lub w przypadku wystąpienia objawów choroby?

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

  • Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję.