Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Choroby przenoszone drogą płciową i sposoby zapobiegania im
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz czynniki ryzyka wystąpienia chorób przenoszonych drogą płciową.
Omówisz wybrane choroby przenoszone drogą płciową.
Sklasyfikujesz choroby przenoszone drogą płciową ze względu na czynnik etiologiczny.
Poznasz sposoby profilaktyki tych chorób.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i na środku tablicy zapisuje hasło „Choroby przenoszone drogą płciową”. Wyjaśnia uczniom, że ich zadaniem będzie opracowanie fragmentów mapy myśli, które będą rozwinięciem podanego hasła. Każdej grupie zostaje przydzielone inne zagadnienie:
grupa I – zakażenia bakteryjne;
grupa II – zakażenia wirusowe;
grupa III – zakażenia grzybicze i pierwotniakowe.
Uczniowie konstruują fragmenty mapy myśli na otrzymanych arkuszach papieru.
Uczniowie w kolejności wyznaczonej przez nauczyciela prezentują wyniki swojej pracy.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Przyczyny zakażeń wirusem HIV w wybranych krajach Europy”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenie nr 1 („Przeanalizuj grafikę interaktywną i nazwij drogi, którymi wirus HIV wnika do ustroju. Zaproponuj trzy sposoby zapobiegania zakażeniu”) oraz polecenie nr 2 („Na podstawie grafiki interaktywnej narysuj wykres przedstawiający przyczyny zakażeń wirusem HIV w podanych krajach, a następnie sformułuj jeden wniosek”). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję:
W jaki sposób dochodzi do przenoszenia chorób wenerycznych?
Jakie należy zachować środki ostrożności, aby uniknąć zakażenia?
Do jakiego lekarza należy udać się na badania kontrolne lub w przypadku wystąpienia objawów choroby?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję.