Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.1.4
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Typisch Deutsch? / Typowo niemieckie?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania człowieka i jego cech charakteru.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
nazwie pozytywne i negatywne cechy charakteru,
poda przykłady określające przynależność,
opisze swojego przyjaciela.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie słów w różne kategorie;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka (słowniki, Internet);
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego.
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem czytanym;
praktyczna: wpis na czacie;
metoda aktywizująca: gry dydaktyczne, wyrażanie opinii, opowiadanie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: multimedialne, z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat stereotypów o różnych narodowościach. Pyta uczniów, co sądzą o Niemcach, Austriakach i Szwajcarach – czy według nich przedstawiciele tych nacji mają jakieś narodowe cechy wspólne? Podane przez uczniów przykłady zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają forum dyskusyjne Fabian und Lea lesen ein deutschsprachiges Forum i porównują swoje odpowiedzi z informacjami podanymi we wpisach.
Uczniowie wykonują Übung 1–3 z części Przeczytaj. W celu lepszego utrwalenia przymiotników określających cechy charakteru nauczyciel może zaproponować wykonanie Aufgabe 1–4 z części Sprawdź się.
W przypadku lekcji odbywającej się stacjonarnie nauczyciel może przeprowadzić zabawę wspierającą holistyczne, wielokanałowe uczenie się. Jeden uczeń wychodzi na środek klasy i za pomocą mimiki i gestykulacji pokazuje jakąś cechę. Zadanie pozostałych uczniów polega na odgadnięciu, o jaki przymiotnik chodzi. Uczeń, który go odgadnie, jako następny prezentuje pantomimę.
Uczniowie zapoznają się samodzielnie z multimedium w części Ilustracja interaktywna.
Nauczyciel zapisuje dwa zdania z zaimkami dzierżawczymi na tablicy i prosi uczniów o zapoznanie się z informacją z Tipp zur Grammatik. W razie potrzeby nauczyciel udziela dodatkowych wyjaśnień.
Uczniowie utrwalają użycie zaimków dzierżawczych, wykonując Übung 1–3 z części Ilustracja interaktywna oraz Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel rozdaje kartony lub kartki papieru w rozmiarze A4 (lub większym). Uczniowie pracują w grupach trzyosobowych, rysują na kartonach fikcyjną rodzinę i wypisują fikcyjne cechy charakteru jej członków.
c) Faza podsumowująca
Grupy łączone są po dwie, czyli w każdej grupie jest sześć osób. Członkowie grup zadają sobie nawzajem pytania dotyczące fikcyjnych rodzin na plakatach: Wer ist das? Wie ist deine Tante/euer Onkel/eure Schwester? itd. Grupa, która wykonała plakat, odpowiada na te pytania.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dziś nauczyliście?
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się, aby utrwalić słownictwo i struktury gramatyczne ćwiczone na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: „odkrywanie” opisów osób przedstawionych na zdjęciach w ilustracji interaktywnej może mieć charakter motywujący;
w trakcie lekcji: wprowadzenie i utrwalenie przymiotników opisujących cechy charakteru; ilustracja interaktywna może stanowić bodziec do przeprowadzenia zabawy na lekcji: zadaniem uczniów z jednej grupy jest pokazanie cechy charakteru, grupa przeciwna powinna odgadnąć pokazywane słowo; druga opcja (trudniejsza) dotyczy przygotowania przez jedną z grup opisu znanej osoby, druga grupa ma za zadanie odgadnąć, o kogo chodzi;
po lekcji: uczniowie odsłuchują kilkakrotnie nagrania z ilustracji interaktywnej, aby utrwalić zwroty poznane na lekcji oraz poprawną wymowę.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0