Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Holidays Around The World / Święta na świecie

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.1, II.5, III.3, III.4, IV.2, IV.6, V1, V.5, V.8, VI.9

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące świąt obchodzonych w różnych krajach.

  2. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog na temat święta, o którym ostatnio przeczytał.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające wypowiadanie się na temat świąt obchodzonych w różnych krajach.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat świąt obchodzonych w różnych krajach.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i pyta: What holidays do Poles celebrate? What is your favourite holiday? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba zapisuje rozwiązanie na tablicy multimedialnej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach trzyosobowych. Każda grupa zapoznaje się z jednym z trzech fragmentów tekstu Holidays Around The World, wyjaśniając niezrozumiałe wyrażenia, korzystając ze słownika. Następnie w tych samych grupach uczniowie relacjonują sobie treść fragmentów, które przeczytali. Nauczyciel na forum klasy pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek na temat poszczególnych świąt.

  2. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  3. Uczniowie realizują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  5. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie nauczyciela: Which of the festivals from the text would you like to take part in? Why?

  6. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie realizują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach. Ochotnicy wykonują zadanie na tablicy multimedialnej.

  9. Uczniowie realizują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Wyjaśniają, dlaczego część zdań w zadaniu jest nieprawdziwych.

  10. Uczniowie w parach wykonują Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Yesterday, you read an article about a holiday you've never heard of before. Share your thoughts on the blog:

  • inform your readers what kind of holiday it is;

  • describe what it involves;

  • ask your readers if they have ever heard about any interesting holiday.

Your answer should be between 50–120 words. Sign as XYZ.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której uwzględniają najważniejsze informacje oraz słownictwo dotyczące każdego z opisanych świąt. Na kolejnej lekcji pracują w parach i pokazują kolegom/koleżankom swoje mapy, omawiając bardziej szczegółowo wybrane święto. Alternatywnie: Do każdego opisanego w prezentacji święta uczniowie tworzą chmury wyrazowe, w których uwzględniają kluczowe słownictwo. Na kolejnej lekcji omawiają poszczególne święta, wykorzystując określenia z chmur.