Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dwumian Newtona
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II lub II
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): , , , , ;
3) korzysta ze wzorów na: , i .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje rozwinięcie –tej potęgi dwumianu, wykorzystując wzór dwumianowy
oblicza współczynnik liczbowy przy danym wyrazie rozwinięcia potęgi dwumianu
integruje wiadomości z różnych działów matematyki, rozwiązując zadania kombinatoryczne
krytycznie ocenia efekty swojej pracy
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza morfologiczna
analogie
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają wiadomości i umiejętności związane z symbolem Newtona i pojęciem silni.
Nauczyciel nazywa problemy, którymi uczniowie będą zajmować się w czasie zajęć, młodzież formułuje temat i ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy morfologicznej. Rozważają zagadnienia zapisane przez nauczyciela na kartach pracy, opierając się na wiadomościach z sekcji „Przeczytaj” i animacji.
Nauczyciel powinien tak kierować pracą grup, aby wystąpiły 3 główne fazy metody morfologicznej: rozpoznanie problemów, przeanalizowanie ich, synteza.
Uczniowie mogą korzystać z analogii, opierając się o wiedzę o symbolu Newtona.
Wynikiem pracy grup powinny być „tablice” z krótkim resume podsumowującym uzyskane wiadomości.Liderzy grup prezentują wyniki prac swoich grup, zwracając uwagę na najważniejsze uzyskane wiadomości.
Wyjaśnienie wątpliwości, wspólne rozwiązanie 2 – 3 ćwiczeń interaktywnych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie krytycznie oceniają swoją pracę indywidualną i udział w pracy grup.
Nauczyciel przedstawia swoje spostrzeżenia.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako wprowadzenie do tematyki związanej z kombinatoryką.