SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Kierunki produkcji zwierzęcej.

Grupa docelowa: czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa:

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

1) Charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje główne kierunki chowu zwierząt na świecie,

  • wskazuje główne regiony koncentracji chowu zwierząt na świecie,

  • uzasadnia występowanie koncentracji chowu zwierząt w poszczególnych obszarach,

  • wymienia uwarunkowania rozwoju poszczególnych kierunków chowu zwierząt,

  • porównuje chów intensywny i ekstensywny,

  • korzysta z fotografii, tabel, wykresów w celu pozyskania i przetworzenia informacji.

Strategie nauczania: konstruktywizm

Metody nauczania: burza mózgów, mini‑wykład, praca w grupach, dyskusja

Formy zajęć: praca w grupach, zbiorowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, ścienna mapa fizyczna świata

Materiały pomocnicze: karta pracy (załącznik 1), zalecana literatura: Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

R1dUhhxVdVaWN

Pobierz załącznik

Karta pracy do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 47.03 KB w języku polskim

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne.

  • Podaje temat i cele lekcji.

  • Prosi uczniów o wskazanie rzeczy i żywności pozyskiwanych ze zwierząt.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel wyświetla schemat znajdujący się w bloku „Przeczytaj” i charakteryzuje intensywny i ekstensywny typ chowu zwierząt.

  • Dzieli klasę na cztery grupy, którym przydziela inne zwierzę hodowlane: bydło, trzoda chlewna, owce i kozy. Każda z nich otrzymuje kartę pracy do uzupełnienia z wykorzystaniem e‑materiałów.

  • Następnie uczniowie prezentują wyniki: przedstawiają na ściennej mapie fizycznej świata główne regiony koncentracji chowu zwierząt i charakteryzują uwarunkowania ich rozmieszczenia.

  • Nauczycie ocenia efekty ich pracy.

  • Nauczyciel wyświetla tabelę z danymi przedstawiającą zmiany wielkości pogłowia zwierząt hodowlanych na świecie od 1980 r. i prosi o wyjaśnienie zaobserwowanych tendencji.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi o ocenę typów chowu zwierząt występujących na świecie. Porusza także zagadnienie wpływu hodowli zwięrząt na środowisko przyrodnicze.

  • Rozpoczyna dyskusję o humanitarnym aspekcie chowu zwierząt.

  • Powtórzenie i utrwalenie materiału przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale.

Praca domowa

Współcześnie obserwuje się zwiększanie chowu kóz w celu pozyskania mleka, które odznacza się znaczną wartością odżywczą w stosunku do mleka krowiego. Odszukaj i przedstaw zalety mleka koziego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: mapy rozmieszczenia chowu zwierząt gospodarskich znajdujące się w medium bazowym można wykorzystać w pracy zbiorowej. Nauczyciel przedstawia uczniom ogólne uwarunkowania rozmieszczenia chowu zwierząt na świecie, a następnie wyświetla poszczególne mapy prosząc o wyjaśnienie dużej koncentracji zwierząt w określonych obszarach. Następnie wyświetla wyjaśnienie zamieszczone w e‑materiale i prosi o komentarz, czy wszystko zostało uwzględnione przez uczniów.