Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Kierunki produkcji zwierzęcej.
Grupa docelowa: czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa:
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
1) Charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje główne kierunki chowu zwierząt na świecie,
wskazuje główne regiony koncentracji chowu zwierząt na świecie,
uzasadnia występowanie koncentracji chowu zwierząt w poszczególnych obszarach,
wymienia uwarunkowania rozwoju poszczególnych kierunków chowu zwierząt,
porównuje chów intensywny i ekstensywny,
korzysta z fotografii, tabel, wykresów w celu pozyskania i przetworzenia informacji.
Strategie nauczania: konstruktywizm
Metody nauczania: burza mózgów, mini‑wykład, praca w grupach, dyskusja
Formy zajęć: praca w grupach, zbiorowa
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, ścienna mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze: karta pracy (załącznik 1), zalecana literatura: Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne.
Podaje temat i cele lekcji.
Prosi uczniów o wskazanie rzeczy i żywności pozyskiwanych ze zwierząt.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla schemat znajdujący się w bloku „Przeczytaj” i charakteryzuje intensywny i ekstensywny typ chowu zwierząt.
Dzieli klasę na cztery grupy, którym przydziela inne zwierzę hodowlane: bydło, trzoda chlewna, owce i kozy. Każda z nich otrzymuje kartę pracy do uzupełnienia z wykorzystaniem e‑materiałów.
Następnie uczniowie prezentują wyniki: przedstawiają na ściennej mapie fizycznej świata główne regiony koncentracji chowu zwierząt i charakteryzują uwarunkowania ich rozmieszczenia.
Nauczycie ocenia efekty ich pracy.
Nauczyciel wyświetla tabelę z danymi przedstawiającą zmiany wielkości pogłowia zwierząt hodowlanych na świecie od 1980 r. i prosi o wyjaśnienie zaobserwowanych tendencji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi o ocenę typów chowu zwierząt występujących na świecie. Porusza także zagadnienie wpływu hodowli zwięrząt na środowisko przyrodnicze.
Rozpoczyna dyskusję o humanitarnym aspekcie chowu zwierząt.
Powtórzenie i utrwalenie materiału przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale.
Praca domowa
Współcześnie obserwuje się zwiększanie chowu kóz w celu pozyskania mleka, które odznacza się znaczną wartością odżywczą w stosunku do mleka krowiego. Odszukaj i przedstaw zalety mleka koziego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: mapy rozmieszczenia chowu zwierząt gospodarskich znajdujące się w medium bazowym można wykorzystać w pracy zbiorowej. Nauczyciel przedstawia uczniom ogólne uwarunkowania rozmieszczenia chowu zwierząt na świecie, a następnie wyświetla poszczególne mapy prosząc o wyjaśnienie dużej koncentracji zwierząt w określonych obszarach. Następnie wyświetla wyjaśnienie zamieszczone w e‑materiale i prosi o komentarz, czy wszystko zostało uwzględnione przez uczniów.