Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Каки́е эмо́ции ты испы́тываешь? / Jakie emocje odczuwasz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII; poziom językowy A1.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
pozna zachowania, które towarzyszą różnym emocjom;
opisze uczucia i emocje, co pozwoli na rozmowę ze znajomymi na temat jego stanu emocjonalnego;
zapyta znajomego, jakie emocje towarzyszyły mu podczas ważnego wydarzenia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
odczuwa satysfakcję, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – stosowanie nowych słów w znanym kontekście – praca z tekstem, domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, zastosowanie obrazów;
strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy;
strategie kompensacyjne – uczeń używa języka pomimo braków w wiedzy gramatycznej, np. odpowiadając na pytania nauczyciela;
strategie metakognitywne – łączenie nowych informacji z tymi już znanymi.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
metoda dedukcji;
burza mózgów;
metoda audiowizualna – audio, ilustracja interaktywna, grafiki.
Techniki:
powtarzanie pytań oraz odpowiedzi, nowo poznanych słów i wyrażeń;
poznawanie treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym;
analiza struktur gramatycznych.
Formy zajęć:
praca z całym zespołem klasowym,
praca w małych grupach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
projektor lub tablica multimedialna,
zdjęcia z internetu,
głośniki,
zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po rosyjsku (Здравствуйте/Добрый день/Доброе утро).
Nauczyciel zapoznaje uczniów z ciekawostką, może również pokazać sposoby odczytywania emocji i uczuć przedstawione w ciekawostce. Nauczyciel prosi uczestników zajęć o ich opinię na temat emocjonalności – pomaga czy przeszkadza w życiu? (rozmowa, burza mózgów)
Nauczyciel prezentuje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Słownictwo i gramatyka (stoliki eksperckie)
Uczniowie pracują w grupach przy trzech stołach. Każda grupa w czasie 15 minut powinna zapoznać się z materiałem dostępnym na platformie edukacyjnej, wykonać zadania, skonsultować rozwiązania z nauczycielem, aby następnie podzielić się wiedzą z resztą klasy i wykonać z kolegami ćwiczenia do danej sekcji.
Grupa 1. Uczniowie zajmują się zagadnieniem z sekcji Przeczytaj. Wprowadzają leksykę i ćwiczą z klasą poprawną wymowę nowo poznanych słów (pod ścisłym nadzorem nauczyciela), podają polskie tłumaczenia słów oraz wykonują ćwiczenia z sekcji Przeczytaj (ćwiczenia 1‑3).
Grupa 2. Uczniowie wprowadzają materiał z części Ilustracja interaktywna. Podają przykłady zdań, ćwiczą z pozostałą częścią klasy poprawną wymowę (pod ścisłym nadzorem nauczyciela). Następnie wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3.
Grupa 3. Członkowie grupy pracują zapoznają się z częścią Przeczytaj oraz multimedium, a ich zadaniem jest omówienie z klasą treści zawartych w tych sekcjach oraz wykonanie ćwiczeń.
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel proponuje uczniom wykonanie ćwiczeń 1‑6 z części Sprawdź się.
Nauczyciel udziela informacji zwrotnej na temat wykonania każdego ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują pisemnie w zeszytach ćwiczenia 7–8. z części „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza wybrane prace, udziela informacji zwrotnej i ocenia wypowiedzi, biorąc pod uwagę treść oraz zakres i poprawność użytych środków językowych.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z prostym zdaniem, w którym określone są emocje lub uczucia. Uczeń ma za zadanie przedstawić je za pomocą mimiki i/lub gestów. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć, jaką emocję lub jakie uczucie pokazuje kolega lub koleżanka. (nauka w formie zabawy).
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wyszukują w internecie zdjęcie osoby ukazującej emocje. Opisują w 4‑5 zdaniach osobę przedstawioną na zdjęciu, uwzględniając emocje wyrażone na jej twarzy.
Materiały pomocnicze:
Karteczki ze zdaniami.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe należy wykorzystać podczas pracy metodą stolików eksperckich. Multimedium bazowe można zastosować w następujący sposób: nauczyciel dzieli klasę na 6 zespołów. Uczestnicy każdego z zespołów opisują 6 typów emocji z ilustracji multimedialnej oraz opowiadają o sytuacjach, które mogły lub mogą spowodować pojawienie się tych czy innych emocji. Uczniowie z innych zespołów mogą zadawać w tym czasie pytania lub uzupełniać wypowiedzi.