Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Каки́е эмо́ции ты испы́тываешь? / Jakie emocje odczuwasz?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII; poziom językowy A1.

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
12) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
12) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozna zachowania, które towarzyszą różnym emocjom;

  • opisze uczucia i emocje, co pozwoli na rozmowę ze znajomymi na temat jego stanu emocjonalnego;

  • zapyta znajomego, jakie emocje towarzyszyły mu podczas ważnego wydarzenia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – stosowanie nowych słów w znanym kontekście – praca z tekstem, domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, zastosowanie obrazów;

  • strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy;

  • strategie kompensacyjne – uczeń używa języka pomimo braków w wiedzy gramatycznej, np. odpowiadając na pytania nauczyciela;

  • strategie metakognitywne – łączenie nowych informacji z tymi już znanymi.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • metoda dedukcji;

  • burza mózgów;

  • metoda audiowizualna – audio, ilustracja interaktywna, grafiki.

Techniki:

  • powtarzanie pytań oraz odpowiedzi, nowo poznanych słów i wyrażeń;

  • poznawanie treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym;

  • analiza struktur gramatycznych.

Formy zajęć:

  • praca z całym zespołem klasowym,

  • praca w małych grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • projektor lub tablica multimedialna,

  • zdjęcia z internetu,

  • głośniki,

  • zeszyt przedmiotowy.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po rosyjsku (Здравствуйте/Добрый день/Доброе утро).

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z ciekawostką, może również pokazać sposoby odczytywania emocji i uczuć przedstawione w ciekawostce. Nauczyciel prosi uczestników zajęć o ich opinię na temat emocjonalności – pomaga czy przeszkadza w życiu? (rozmowa, burza mózgów)

  • Nauczyciel prezentuje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Słownictwo i gramatyka (stoliki eksperckie)

Uczniowie pracują w grupach przy trzech stołach. Każda grupa w czasie 15 minut powinna zapoznać się z materiałem dostępnym na platformie edukacyjnej, wykonać zadania, skonsultować rozwiązania z nauczycielem, aby następnie podzielić się wiedzą z resztą klasy i wykonać z kolegami ćwiczenia do danej sekcji.

Grupa 1. Uczniowie zajmują się zagadnieniem z sekcji Przeczytaj. Wprowadzają leksykę i ćwiczą z klasą poprawną wymowę nowo poznanych słów (pod ścisłym nadzorem nauczyciela), podają polskie tłumaczenia słów oraz wykonują ćwiczenia z sekcji Przeczytaj (ćwiczenia 1‑3).

Grupa 2. Uczniowie wprowadzają materiał z części Ilustracja interaktywna. Podają przykłady zdań, ćwiczą z pozostałą częścią klasy poprawną wymowę (pod ścisłym nadzorem nauczyciela). Następnie wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3.

Grupa 3. Członkowie grupy pracują zapoznają się z częścią Przeczytaj oraz multimedium, a ich zadaniem jest omówienie z klasą treści zawartych w tych sekcjach oraz wykonanie ćwiczeń.

  • W ramach podsumowania lekcji nauczyciel proponuje uczniom wykonanie ćwiczeń 1‑6 z części Sprawdź się.

Nauczyciel udziela informacji zwrotnej na temat wykonania każdego ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują pisemnie w zeszytach ćwiczenia 7–8. z części „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza wybrane prace, udziela informacji zwrotnej i ocenia wypowiedzi, biorąc pod uwagę treść oraz zakres i poprawność użytych środków językowych.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z prostym zdaniem, w którym określone są emocje lub uczucia. Uczeń ma za zadanie przedstawić je za pomocą mimiki i/lub gestów. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć, jaką emocję lub jakie uczucie pokazuje kolega lub koleżanka. (nauka w formie zabawy).

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie wyszukują w internecie zdjęcie osoby ukazującej emocje. Opisują w 4‑5 zdaniach osobę przedstawioną na zdjęciu, uwzględniając emocje wyrażone na jej twarzy.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki ze zdaniami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Multimedium bazowe należy wykorzystać podczas pracy metodą stolików eksperckich. Multimedium bazowe można zastosować w następujący sposób: nauczyciel dzieli klasę na 6 zespołów. Uczestnicy każdego z zespołów opisują 6 typów emocji z ilustracji multimedialnej oraz opowiadają o sytuacjach, które mogły lub mogą spowodować pojawienie się tych czy innych emocji. Uczniowie z innych zespołów mogą zadawać w tym czasie pytania lub uzupełniać  wypowiedzi.