Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dlaczego Wenus jest najjaśniejszą planetą? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Game‑based learning |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | - urządzenia multimedialne dla par uczniów, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Co nazywamy Układem Słonecznym?”, „Co to są planety skaliste?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pytania: Jaka planeta Układu Słonecznego jest najjaśniejsza na ziemskim niebie? Następnie nauczyciel prowadzi otwartą krótką dyskusję na temat Wenus notując na tablicy fakty z dotychczasowej wiedzy, które przytaczają uczniowie (nie wszyscy uczniowie muszą się z nimi zgadzać). Nauczyciel pyta uczniów czego chcieliby się dowiedzieć o Wenus? Co byłoby dla nich ciekawe? | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną z tego e‑materiału. Każda para notuje swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i stara się stworzyć zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej. Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów. Następnie nauczyciel przeprowadza pogadankę połączoną z dyskusją na tematy, które najbardziej zaciekawiły uczniów oraz sprawiły im największą trudność w grze. Pada odpowiedź zawarta w temacie lekcji. Uczniowie biorą czynny udział w pogadance - jeżeli, ktoś z uczniów zna interesujący fakt o Wenus powinien zaprezentować to klasie. Uczniowie sprawdzają, czy fakty przedstawione na początku lekcji i zanotowane na tablicy, są zgodne z prawdą. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prezentuje w zwartej i jasnej formie najważniejsze cechy charakterystyczne Wenus w oparciu o propozycje uczniów. Uczniowie wykonują zadania 1‑5, z zestawu ćwiczeń, w parach dobranych przez nauczyciela: osoba, która miała najlepszy wynik w grze z osobą z najsłabszym wynikiem. Dobór w pary powinien mieć na celu zmobilizowanie uczniów do wzajemnego uczenia. Nauczyciel pyta uczniów czy osiągnęli postawione cele, w jakim stopniu pogłębili swoją wiedzę na temat Wenus. Każdy e‑materiał o planetach zawiera gry edukacyjne bazujące na pytaniach i odpowiedziach. Nauczyciel może połączyć rozgrywki gry o każdej planecie. | |
Praca domowa: | |
Pozostałe ćwiczenia sprawdzające z tego materiału (zadania 6‑8) wykonane w oparciu o tekst e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grę edukacyjną uczniowie rozgrywają w ramach grywalizacji w parach na lekcji lub wykorzystują w domu do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |