Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dlaczego Wenus jest najjaśniejszą planetą?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, jak zbudowana jest Wenus.

  2. wymienia najbardziej charakterystyczne cechy Wenus.

  3. wymienia metody badania Wenus.

  4. identyfikuje trudności związane z badaniem Wenus.

Strategie nauczania:

Game‑based learning

Metody nauczania:

- pogadanka,
- wzajemne nauczanie się przez uczniów.

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

- urządzenia multimedialne dla par uczniów,
- stopery,
-rzutnik.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Co nazywamy Układem Słonecznym?”, „Co to są planety skaliste?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pytania: Jaka planeta Układu Słonecznego jest najjaśniejsza na ziemskim niebie?

Następnie nauczyciel prowadzi otwartą krótką dyskusję na temat Wenus notując na tablicy fakty z dotychczasowej wiedzy, które przytaczają uczniowie (nie wszyscy uczniowie muszą się z nimi zgadzać).

Nauczyciel pyta uczniów czego chcieliby się dowiedzieć o Wenus? Co byłoby dla nich ciekawe?
Na tablicy wypisane zostają cele lekcji w oparciu o opinie uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną z tego e‑materiału. Każda para notuje swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i stara się stworzyć zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej. Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów.

Następnie nauczyciel przeprowadza pogadankę połączoną z dyskusją na tematy, które najbardziej zaciekawiły uczniów oraz sprawiły im największą trudność w grze. Pada odpowiedź zawarta w temacie lekcji. Uczniowie biorą czynny udział w pogadance - jeżeli, ktoś z uczniów zna interesujący fakt o Wenus powinien zaprezentować to klasie. Uczniowie sprawdzają, czy fakty przedstawione na początku lekcji i zanotowane na tablicy, są zgodne z prawdą.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prezentuje w zwartej i jasnej formie najważniejsze cechy charakterystyczne Wenus w oparciu o propozycje uczniów.

Uczniowie wykonują zadania 1‑5, z zestawu ćwiczeń, w parach dobranych przez nauczyciela: osoba, która miała najlepszy wynik w grze z osobą z najsłabszym wynikiem. Dobór w pary powinien mieć na celu zmobilizowanie uczniów do wzajemnego uczenia.

Nauczyciel pyta uczniów czy osiągnęli postawione cele, w jakim stopniu pogłębili swoją wiedzę na temat Wenus.

Każdy e‑materiał o planetach zawiera gry edukacyjne bazujące na pytaniach i odpowiedziach. Nauczyciel może połączyć rozgrywki gry o każdej planecie.

Praca domowa:

Pozostałe ćwiczenia sprawdzające z tego materiału (zadania 6‑8) wykonane w oparciu o tekst e‑materiału.
Dla chętnych uczniów: proszę znaleźć w bazie danych exoplanet.eu planety podobne do Wenus pod względem przynajmniej dwóch z następujących cech: masa, temperatura, promień, odległość od gwiazdy, okres obrotu wokół gwiazdy oraz przedstawić porównanie w formie plakatu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grę edukacyjną uczniowie rozgrywają w ramach grywalizacji w parach na lekcji lub wykorzystują w domu do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.