Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wielkość produkcji rolnej w Polsce na tle innych krajów UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia rośliny mające największe znaczenie w strukturze zasiewów w Polsce,

  • klasyfikuje rośliny uprawne w Polsce,

  • charakteryzuje strukturę oraz określa przestrzenne rozmieszczenie zasiewów wybranych roślin w Polsce,

  • ocenia związek między warunkami przyrodniczymi a rozmieszczeniem wybranych upraw w Polsce,

  • omawia wady i zalety polskiego rolnictwa na tle krajów Unii Europejskiej.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: odwrócona klasa, dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa Polski, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bank Danych Lokalnych GUS (dostęp 5.08.2021).

Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.

Rudnicki R., Rolnictwo Polski. Studium statystyczno‑przestrzenne, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.

Sola W., Szczęsny R., Geografia rolnictwa Polski, WSiP, Warszawa 1976.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi o przygotowanie informacji na temat przestrzennego rozmieszczenia najważniejszych upraw w Polsce. W tym celu zaleca zapoznanie się z tym e‑materiałem, literaturą wskazaną powyżej oraz innymi źródłami informacji geograficznej.

Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup ma za zadanie przygotować krótką prezentację na temat wielkości produkcji rolnej w trzech krajach UE (wybór uzgodniony wcześniej z nauczycielem) oraz Polski. Nauczyciel zaleca, żeby na slajdach znalazły się jedynie elementy graficzne (wykresy, mapy, ryciny), natomiast mile widziane będą komentarze ustne członków poszczególnych grup. Podkreśla, że warto skorzystać z danych BDL GUS, szczególnie z nowego spisu rolnego, który odbył się w 2020 r. (dane opublikowane w 2021 r.).

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat produkcji roślinnej.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • W pierwszej części lekcji uczniowie i nauczyciel prowadzą dyskusję na temat:

    • przestrzennego zróżnicowania warunków przyrodniczych rozwoju rolnictwa w Polsce,

    • charakterystyki warunków rolnych w Europy.

  • W tym celu uczniowie dzielą się swoją wiedzą oraz informacjami przygotowanymi w domu. Nad prawidłowym merytorycznie przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel. Kieruje on także kolejnością omawiania zagadnień. W celu zobrazowania i utrwalenia  wiadomości może wyświetlać na tablicy odpowiednie fragmenty e‑materiału.

  • W drugiej części lekcji każda z grup przedstawia prezentacje multimedialne. W przypadku małych grup wszyscy członkowie danego zespołu mogą występować wspólnie, natomiast w przypadku dużych – prezentuje jedna, wybrana osoba, a pozostali członkowie są odpowiedzialni za udzielanie odpowiedzi na ewentualne pytania od innych uczniów oraz nauczyciela. Czas na pytania następuje po każdej prezentacji. Nauczyciel przedstawia informacje dotyczące grupy roślin pastewnych. W tym celu może posłużyć się wyświetlonym na tablicy e‑materiałem.

  • W trzeciej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia prezentacje oraz pracę w grupach, a także przypomina cele zajęć.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przeanalizuj i oceń zmiany w zakresie warunków i wielkości produkcji rolnej w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej. Wskaż wady i zalety polskiego rolnictwa na tle krajów UE (praca pisemna).

  • Można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może w trakcie lekcji wyświetlić grafikę interaktywną (jak również cały e‑materiał) na tablicy interaktywnej jako uzupełnienie wiadomości. Może być ona zaprezentowana także jedynie w fazie podsumowującej lekcji. Grafikę interaktywną można wykorzystać podczas zajęć poświęconych porównaniu rolnictwa w Polsce z rolnictwem innych krajów świata (zakres podstawowy: X. 2).