Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura gałęziowa okręgów przemysłowych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia współczesne polskie okręgi przemysłowe,
przedstawia strukturę gałęziową polskich okręgów przemysłowych,
wskazuje główne problemy polskich okręgów przemysłowych; rozumie przyczyny i skutki tych problemów.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa Polski, atlasy geograficzne
Materiały pomocznicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w interakcji z uczniami prowadzi pogadankę na temat struktury gałęziowej przemysłu w Polsce. Uczniowie wskazują na mapie Polski lokalizacje poszczególnych zakładów przemysłowych. W ramach wspólnej dyskusji, korzystając z e‑materiału i własnej wiedzy, starają się wstępnie przedstawić strukturę gałęziową okręgów przemysłowych.
Uczniowie w grupach zapoznają się z grafikami interaktywnymi zawartymi w e‑materiale. Liderzy grup bądź ochotnicy z poszczególnych grup, korzystając także z mapy zawartej w części „Przeczytaj” e‑materiału, omawiają wybrane okręgi przemysłowe i ich strukturę gałęziową. Po zakończeniu prezentacji uczniowie określają prawidłowości w zakresie lokalizacji wybranych gałęzi przemysłu, wskazują okręgi podobne i odmienne pod względem struktury gałęziowej. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie, nadal pracując w grupach, wykonują polecenia do grafik interaktywnych zawartych w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
W podsumowującej dyskusji uczniowie wskazują główne problemy polskich okręgów przemysłowych, określają przyczyny i skutki tych problemów, proponują ich możliwe rozwiązania.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotowanie posteru na temat powstania, rozwoju i przemian struktury gałęziowej wybranego okręgu przemysłowego w Polsce. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im po jednym okręgu przemysłowym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej zmieniającej się roli czynników lokalizacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1).