Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Struktura gałęziowa okręgów przemysłowych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia współczesne polskie okręgi przemysłowe,

  • przedstawia strukturę gałęziową polskich okręgów przemysłowych,

  • wskazuje główne problemy polskich okręgów przemysłowych; rozumie przyczyny i skutki tych problemów.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa Polski, atlasy geograficzne

Materiały pomocznicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel w interakcji z uczniami prowadzi pogadankę na temat struktury gałęziowej przemysłu w Polsce. Uczniowie wskazują na mapie Polski lokalizacje poszczególnych zakładów przemysłowych. W ramach wspólnej dyskusji, korzystając z e‑materiału i własnej wiedzy, starają się wstępnie przedstawić strukturę gałęziową okręgów przemysłowych.

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z grafikami interaktywnymi zawartymi w e‑materiale. Liderzy grup bądź ochotnicy z poszczególnych grup, korzystając także z mapy zawartej w części „Przeczytaj” e‑materiału, omawiają wybrane okręgi przemysłowe i ich strukturę gałęziową. Po zakończeniu prezentacji uczniowie określają prawidłowości w zakresie lokalizacji wybranych gałęzi przemysłu, wskazują okręgi podobne i odmienne pod względem struktury gałęziowej. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie, nadal pracując w grupach, wykonują polecenia do grafik interaktywnych zawartych w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  • W podsumowującej dyskusji uczniowie wskazują główne problemy polskich okręgów przemysłowych, określają przyczyny i skutki tych problemów, proponują ich możliwe rozwiązania.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie posteru na temat powstania, rozwoju i przemian struktury gałęziowej wybranego okręgu przemysłowego w Polsce. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im po jednym okręgu przemysłowym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej zmieniającej się roli czynników lokalizacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1).