Numer e‑materiału: Temat 154
Autor e‑materiału: Magdalena Ostrowska
Tytuł e‑materiału: Rozmowy o emocjach
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń rozwija umiejetność rozpoznawania i rozumienia emocji i uczuć swoich i innych osób oraz szukania sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami poprzez realizację materiału „Rozmowy o emocjach”.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
3) przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad;
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
7) wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie);
II. Edukacja matematyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. Uczeń:
2) dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach);
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia emocje, o których była mowa w filmie.

  • Odgrywa scenkę z wylosowaną emocją.

  • Wymienia skutki okazywania emocji w sposób krzywdzący innych.

  • Opracowuje Kartę obserwacji emocji.

  • Podaje sposoby radzenia sobie ze złością, strachem, smutkiem, bez wyrządzania krzywdy sobie i innym.

  • Wymienia własne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.

  • Oblicza działania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

  • Porównuje ze sobą rysunki swoich „wygodnych” i „niewygodnych” emocji.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.