Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wybrzeża antropogeniczne i ich cechy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia wybrzeża antropogeniczne i ich genezę,
wyjaśnia, czym charakteryzują się wybrzeża antropogeniczne i potrafi wymienić główne przekształcenia strefy wybrzeża,
określa wpływ przekształceń strefy wybrzeża na przebieg procesów morfodynamicznych,
wskazuje korzystne cechy antropogenicznych przekształceń wybrzeży.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Klimaszewski M., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela informacji dotyczących wybrzeży i ich klasyfikacji.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania – zadaniem uczniów jest zapoznanie się z audiobookiem i przeanalizowanie grafiki interaktywnej, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Prezentacja audiobooka na temat wybrzeży antropogenicznych; w trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie sporządzają notatki.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej z części „Przeczytaj” e‑materiału, omówienie jej przez nauczyciela w interakcji z uczniami.
Kilkuminutowa praca w grupach – każda grupa wykonuje polecenia do multimediów oraz wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, korzystając z wiedzy zdobytej podczas zapoznawania się z audiobookiem i grafiką interaktywną oraz w miarę możliwości innych źródeł informacji.
Przedstawienie przez liderów poszczególnych grup na forum klasy rezultatów wykonanych poleceń (wszystkich lub wskazanych przez nauczyciela); nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania ukierunkowujące wypowiedzi.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących wybrzeży antropogenicznych.
Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna: Przedstaw charakterystykę wybranych dwóch typów wybrzeży antropogenicznych w Polsce – wskaż ich lokalizację i skutki ich powstania i użytkowania dla środowiska przyrodniczego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook i grafika interaktywna mogą znaleźć zastosowanie podczas lekcji powtórzeniowej z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Będą przydatne także podczas innych lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z procesami zewnętrznymi modelującymi powierzchnię Ziemi (zakres podstawowy: V. 3), a także w trakcie zajęć dotyczących konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 5, XIII. 8, XIII. 10).