Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wybrzeża antropogeniczne i ich cechy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia wybrzeża antropogeniczne i ich genezę,

  • wyjaśnia, czym charakteryzują się wybrzeża antropogeniczne i potrafi wymienić główne przekształcenia strefy wybrzeża,

  • określa wpływ przekształceń strefy wybrzeża na przebieg procesów morfodynamicznych,

  • wskazuje korzystne cechy antropogenicznych przekształceń wybrzeży.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Klimaszewski M., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela informacji dotyczących wybrzeży i ich klasyfikacji.

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Omówienie zasad wykonania zadania – zadaniem uczniów jest zapoznanie się z audiobookiem i przeanalizowanie grafiki interaktywnej, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.

  • Prezentacja audiobooka na temat wybrzeży antropogenicznych; w trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie sporządzają notatki.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).

  • Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej z części „Przeczytaj” e‑materiału, omówienie jej przez nauczyciela w interakcji z uczniami.

  • Kilkuminutowa praca w grupach – każda grupa wykonuje polecenia do multimediów oraz wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, korzystając z wiedzy zdobytej podczas zapoznawania się z audiobookiem i grafiką interaktywną oraz w miarę możliwości innych źródeł informacji.

  • Przedstawienie przez liderów poszczególnych grup na forum klasy rezultatów wykonanych poleceń (wszystkich lub wskazanych przez nauczyciela); nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania ukierunkowujące wypowiedzi.

  • Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących wybrzeży antropogenicznych.

  • Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Praca pisemna: Przedstaw charakterystykę wybranych dwóch typów wybrzeży antropogenicznych w Polsce – wskaż ich lokalizację i skutki ich powstania i użytkowania dla środowiska przyrodniczego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i grafika interaktywna mogą znaleźć zastosowanie podczas lekcji powtórzeniowej z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Będą przydatne także podczas innych lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z procesami zewnętrznymi modelującymi powierzchnię Ziemi (zakres podstawowy: V. 3), a także w trakcie zajęć dotyczących konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 5, XIII. 8, XIII. 10).