Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Ryboza i D‑2-deoksyryboza jako składniki nukleozydów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia wzory rybozy oraz D‑2-deoksyrybozy;
wyjaśnia, z czego składa się nukleozyd;
wymienia nazwy nukleozydów;
rysuje wzory wybranych nukleozydów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
okienko informacyjne;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach/grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie starają zakwalifikować rybozę i deoksyrybozę do określonej grupy cukrów, uzasadniając swoją wypowiedź.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują tekst w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” dotyczący budowy rybozy, deoksyrybozy i nukleotydów. Po wyznaczonym czasie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej wzory rybozy i deoksyrybozy i zadaje pytania: czym różnią się oba cukry od siebie? Co to są nukleotydy? Jakie są zasady, które wchodzą w skład budowy nukleotydów? Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej przykład nukleotydu i omawia razem z uczniami jego budowę.
Ćwiczenia w pisaniu sekwencji nukleotydów. Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A4. Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel podaje przykłady zasad i cukrów, uczniowie zapisują przykładowe nukleotydy na arkuszach papieru, a następnie wymieniają się pracami i nawzajem sobie sprawdzają. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestia, wspiera uczniów.
Okienko informacyjne. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali metodą okienka informacyjnego. Uczniowie dzielą kartkę papieru A4 na cztery części. W pierwszym okienku (lewy górny róg) zapisują pojęcia: ryboza oraz D‑2-deoksyryboza. W drugim okienku (prawy górny róg) zapisują definicję tych pojęć. Mogą ją także zapisać własnymi słowami. W trzecim okienku (lewy dolny róg) wpisują żart językowy lub ułożony wierszyk. W czwartym okienku (prawy dolny róg) przedstawiają graficznie dane pojęcie (może to być karykatura, scenka komiksowa). Następnie wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Uczniowie oceniają prawidłowość definicji oraz poprawność i pomysłowość w wykonywaniu okienka trzeciego i czwartego.
Uczniowie w parach wykonują zadania 1‑8 z zestawu ćwiczeń interaktywnych. W razie trudności wspomagają się informacjami zawartymi w e‑materiale. Po rozwiązaniu tych zadań lub upływie wyznaczonego przez nauczyciela na to zadanie czasu, uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe i weryfikują rozwiązania. W razie potrzeby nauczyciel rozstrzyga sporne kwestie.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów oraz arkusze papieru A4.