Numer e‑materiału: Temat 181
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Symbole narodowe i ich historia
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie polskich symboli narodowych i ich historii, uczeń rozwija umiejętność rozumienia faktów historycznych, tradycji oraz pojęć, takich jak: naród, ojczyzna i kraj.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
3) pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe;
5) stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne na końcu zdania i przecinki przy wyliczaniu, zapisuje poznane i najczęściej stosowane skróty, w tym skróty matematyczne;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
6) łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone;
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
2) rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy, mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe, np. związane z regionem Polski, w którym mieszka;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha wiersza pt. „Katechizm polskiego dziecka”.

  • Wyszukuje informacje zawarte w tekście wiersza.

  • Odpowiada na pytania nawiązujące do treści utworu.

  • Wymienia polskie symbole narodowe oraz sytuacje, podczas których się ich używa.

  • Opisuje godło Polski.

  • Wskazuje datę Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa kolory flagi i wyjaśnia ich symbolikę.

  • Wymienia tytuł hymnu narodowego Polski, jego autora oraz datę powstania.

  • Rozwiązuje krzyżówkę nawiązującą do tematu ojczyzny i symboli narodowych.

  • Sporządza wypowiedź pisemną związaną z hasłem krzyżówki.

  • Wyjaśnia słowa: ojczyzna, kraj, naród, Konstytucja RP, Rzeczpospolita Polska.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje obywatelskie.