Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Fesnak
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Is Practising Sport Always Good for You? / Czy uprawianie sportu zawsze jest zdrowe?
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.4, V.2, V.7
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z aktywnością fizyczną oraz kontuzjami.
Uczeń potrafi wypowiadać się na temat korzyści z uprawiania sportu i możliwych konsekwencji aktywności fizycznej.
Uczeń potrafi opowiadać o swoich doświadczeniach związanych z uprawianiem sportu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat aktywności fizycznej oraz kontuzji.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat korzyści z uprawiania sportu i możliwych konsekwencji aktywności fizycznej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you do any sports?, a następnie zadaje pogłębione pytania: What sports do you do? What are the advantages of doing sports? itd. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach wymienili pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu. Uczniowie prezentują pomysły na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst Is Practising Sports Good for Your Health? i sprawdzają, czy któreś z ich sugestii (pkt 1) są tożsame z treścią tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Is Pracising Sports Good for Your Health?, po czym wykonują Exercise 2 (Przeczytaj), uzasadniając swoje odpowiedzi.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj).
Uczniowie czytają tekst raz jeszcze i wymieniają wszystkie wspomniane w nim kontuzje.
Uczniowie zaznaczają w tekście kolokacje czasownik + rzeczownik, np: train sports, oraz przymiotnik + rzeczownik: proper warm‑up, black eyes. Wykorzystując powyższe kolokacje, tworzą zdania dotyczące tematu lekcji.
W ramach rozgrzewki uczniowie jeszcze raz wymieniają rodzaje kontuzji oraz wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wykonują Exercise 2 i 3 (Plik audio).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się), a następnie Exercise 4 i 5 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się), po czym w parach odpowiadają na pytania 1–5. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2 i 7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email to your friend in England about the accident that happened when you were practising sports. Your text should be 50–120 words long. Remember to include the following:
say what sport you do regularly;
describe what happened when you were practising it;
explain what injury you had and how you felt.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, korzystając z informacji zawartych w pliku audio, piszą po dwa pytania do każdej z czterech wypowiedzi. Na kolejnej lekcji pytania są sprawdzane pod kątem poprawności gramatycznej. Uczniowie kolejno odczytują pytania, a następnie wskazują osobę, która na dane pytanie odpowie.